Svar: Eftermiddagssøvn i tremmesengen
16. juli 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Karina
De fleste børn er 12-18 måneder inden de kan nøjes med kun en lur dagligt - det sker dog at børn helt ned i 10 måneders alderen trives bedst med en lur og det lyder til at være tilfældet hos jer. Det er helt fint, så længe Mathias har det godt, udvikler sig, virker glad og til at sove det han har brug for.
Du skal måske forberede dig på at han, når han starter i dagpleje, måske får brug for to lure igen - det er ikke sikkert, men det kan godt ske, at alle de nye indtryk, alt det han pludselig skal forholde sig til, gør ham ekstra træt og at derfor ændrer rytme, så er du forberedt :)
Du kan sagtens lære ham at sove middagslur i tremmesengen. Han sover jo også i sin seng om natten og du kan I princippet bruge samme putteritual. Når du putter ham i barnevognen, har du ganske givet også en putteklud, en måde du hjælper ham til ro på og det samme skal du overføre til hans tremmeseng.
Hvis han er vant til at blive vugget lidt, så kan du overveje at købe brio bedrockers, for at kunne bevæge sengen lidt, men som udgangpunkt burde han kunne lære at sove uden, fordi han jo også gør det om aftenen og natten :)
Det vil være relevant at han får 2 flasker dagligt i 10-12 måneders alderen og de to flasker kan faktisk godt ligge inden middagslur og om aftenen. Det at få en flaske i sengen kan hjælpe ham til at overgive sig til søvnen.
Hvis han trives bedre med at få de to flasker aften og sen aften eller en gang i løbet af natten, så kan du inden middagsluren give ham en kop mælk og en banan, fordi det giver ro i maven og fremmer søvnen.
Sørg for at der er frisk luft i værelset, træk gardinerne for, køb evt. et mørklægningsgardin, de fås billigt i Ikea eller i Jysk, så du kan lave rummet mørkt og køligt, når han skal puttes om dagen - selvom solen står højt udenfor :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god sommer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske