Svar: Middagslur - nej tak!
16. juli 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Livas mor og far
Super flot at I har fået adskilt bryst og søvn, så brystbehovet dækkes, men så det ikke er en afhængighed for at kunne sove ... :)
At hun stadig har brug for brystet er helt okay, hun må jo meget gerne fortsætte med at blive ammet. Hvornår man stopper med at amme, afhænger helt af hvad både mor og barn har det godt med og selvom hun nu er 1 år, så behøver I ikke stoppe amning. WHO anbefaler faktisk amning helt op i 2 års alderen, fordi undersøgelser viser at det forebygger brystkræft hos moderen, så langtidsamning kan også have gode fordele ...
Hun må naturligvis ikke drikke så meget mælk hos dig, at det tager pladsen op for den egentlige mad og det er som sagt også vigtigt at hun ikke er afhængig af brystet på en måde, hvor hun søger det igen og igen natten igennem for at kunne sove. Men en enkelt amning eller måske to er faktisk helt okay, så længe I begge trives med det :)
Der sker udviklingsmæssigt meget med lillepigen i øjeblikket, hun rejser sig, går rundt og oplever derfor verden større end før. Hun har en naturligt motorisk uro og får også mange stimuli, bruger alle sine sanser og alle oplevelser skal bearbejdes - det er derfor svært at give slip på dagen, når hun skal sove og det er også svært at sove roligt, når hun først sover - hun drømmer rigtig meget.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde kun at sove en lur dagligt og overgangen er altid svær. For nogle dage vil hun naturligt ikke have brug for en formiddagslur, men vil måske først være parat til at sove når kl er 11 ... hvilket så betyder at hun bliver træt om eftermiddagen og har svært ved at holde sig vågen til om aftenen. Andre dage sover hun sin formiddaglur som hun plejer og så går det bedre og atter andre dage, vil hun være tilfreds med kun en lur dagligt. Det er altså nødvendigt med en vis fleksibilitet lige nu i forhold til dagssøvnen.
Det er meget varmt i øjeblikket og det gør det naturligvis ikke lettere at få hende puttet i vognen.
Jeg vil anbefale jer at I starter med at lade hende sidde op i vognen, triller hende en tur, pas det ind med at I alligevel vil trille op at handle eller lignende og lad hende så sidde og mærke verden, opleve, følge med i hvad der sker, tale lidt om de ting I kører forbi osv. Læg hende først ned, når hun tydeligt viser sig parat og lad hende så sove det hun der viser behov for.
Tag en tur til vandet, gå i svømmehallen eller lignende, hvor hun bruger sig selv rigtig meget både fysisk og mentalt, så hun bliver træt på alle punkter. Udnyt formiddagen netop til sådanne ting, så bliver hun lettere at putte til en middagslur.
Sørg også for at hun får masser af varieret mad og mad som virker godt i forhold til hendes søvn. Giv hende også mad, som kræver lidt koncentration at spise - det kan f.eks. være en rosinbolle hun får i barnevognen, når I triller af sted. Det at sidde og pille rosinerne ud af bollen, samtidig med at hun trilles, kan godt gøre hende træt og gøre at hun så overgiver sig og får sovet ....
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med hende :)
Fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske