Svar: Er glasmad junk food?
16. juli 2010
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Færdiglavet babymad er bestemt ikke junk food!
Producenterne af børnemad arbejder hele tiden med økologi, kvalitet og sikkerhed i fokus, når de producerer børnemad. Der stilles som du skriver, meget store krav til maden, til de råvarer som vælges, til sammensætningen osv. Og børnemad er i dag af en meget høj standard.
Den færdiglavede babymad er også tilpasset barnets forskellige udviklingstrin, den indeholder de næringsstoffer, barnet har brug for i forskellige aldre og både konsistens og smag er tilpasset efter barnets behov, i den aktuelle alder.
Jeg synes personligt at det ikke er et spørgsmål om at give barnet enten hjemmelavet eller færdiglavet babymad. For mig handler det om at hverdagen skal fungere og det gør den ofte lettest, hvis der er plads til begge dele - det ene udelukker altså ikke det andet :) I forhold til din drengs alder, så er det således helt okay at du så vidt muligt giver ham den hjemmelavede mad, men de dage, hvor I f.eks. er på tur og det skal være lidt praktisk, så er det helt okay, at du medbringer færdiglavet mad til ham. Som du skriver, så er det i gennemsnit en gang om ugen - det er helt okay :)
Med hensyn til at lære ham at sove på eget værelse lige nu, hvor han om 14 dage skal starte i vuggestue - det ville jeg ikke begynde at træne. Det er næsten dømt til at mislykkes på forhånd og hvorfor ændre på noget, som i princippet fungerer for jer alle. Giv ham den nærhed, ro osv. som han har brug for og når han så er kørt ind i vuggestuen og har vænnet sig til den nye hverdag, så kan I træne "sove i egen seng på eget værelse", lige nu har han ikke brug for den ekstra adskillelse.
Og ja - han skal guides og hjælpes igennem de udfordringer han møder i sin hverdag og have den omsorg og nærhed han har brug for. Udfordringerne mødes netop bedst, når vi er der, viser ham vejen, trøster når det er svært og motiverer til at forsøge igen - ligesom vi sammen med barnet skal glæde os over de små sejre der så kommer :) Det skal børn ikke gøre alene.
- Og nej, man kan ikke give børn for meget omsorg og kærlighed!
Rigtig meget held og lykke med ham, rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske