Svar: Vil sove på maven
16. juli 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Rasmus
Antallet af børn der døde vuggedød faldt drastisk, da sundhedsstyrelsen indførte retningslinierne om at børn skal sove på ryggen. Derfor holder man fast i disse råd og de gælder så længe barnet ikke selv er i stand til at dreje sig. Det er altså ikke nok at kunne dreje hovedet, barnet skal kunne trille sig rundt ...
Risikoen for vuggedød er størst de første 6 måneder, herefter vil barnet naturligt ofte kunne flytte på sig om natten. Ligeså snart barnet selv kan vende og dreje sig, er der ingen problemer i at barnet sover på maven ...
Også andre ting end lejring på ryggen spiller ind på forebyggelse af vuggedød. Det anbefales at man ikke ryger under graviditeten og at barnet ikke udsættes for tobaksrøg efter fødslen. Det anbefales også at man undgår at barnet får det for varmt når det sover, barnet bør ikke svøbes tæt i dyner eller tæpper og soverummet skal være fyldt med frisk kølig luft og man skal generelt sørge for et godt indeklima.
Undersøgelser viser også at børn profiterer godt af at sove sammen med deres forældre om natten, fordi forældres natlige støj er med til at holde barnets vejrtrækning igang.
Så det anbefales altså at børn lægges til at sove på ryggen og Sundhedsstyrelsen skriver:
"Siden starten af 1990’erne er der påvist en markant sammenhæng mellem at sove på maven og vuggedød. Risikoen for vuggedød er op til ti gange højere, hvis barnet sover i maveleje i forhold til rygleje. Det er også påvist, at sideleje under søvn er forbundet med en ca. dobbelt så stor risiko for vuggedød". Citat: Vuggedød kan forebygges, anbefalinger for sundhedspersonale, sst. 2006.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske