Svar: Hvor meget mad skal han have i løbet af natten?
15. juli 2010
Alder:
8 mdr.
Hej med jer
Planen for dagen, tilbuddet om mad ser fint ud, men med den alder jeres dreng har nu, har han brug for et mellemmåltid om formiddagen og måske også en godnatgrød. Jeres dreng har brug for 3 flasker i døgnet, det vil svare til ca 600ml og de flasker ligger ofte bedst aften, sen aften og tidlig morgen eller aften, sen aften (eller en gang i løbet af natten) og inden middagslur .. I må her forsøge at vurdere, hvad der kan passe bedst hos jer :) Derudover skal hans behov for væske dækkes af vand, som gives bedst af kop til måltiderne.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 07.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.45-9: ½ bolle med smør, frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, tun, rognguf, makrel eller lignende. Suppleres derudover med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Det er også meget fint at supplere med pasta eller ris som du gør nu :) Vand af kop.
Evt. flaske og puttes til middagslur ca kl. 13.00
Eftermiddag 15: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, lidt frugtgrød som nu, kan stille og roligt også gå over til at få lidt tykmælk, A38 eller lignende med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
16.30 (nogle gange en powernap) - hvis han springer luren over her, har han måske brug for lidt føraftensmad på dette tidspunkt, det kan være lidt brød, frugt, grøntsager ..
Aften 18: Mere og mere familiemad, udgangspunktet er mere og mere den mad I spiser, mad med hakket kød og mild fisk + sovs er ofte godt. Det kan være pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, kartoffelmos og millionbøf, frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, laks fra ovnen, fiskefileter osv. Mad der smager af noget. Der må gerne være både mos og mad med lidt mere bid - f.eks. kan kartofler moses med sovs og frikadellen gives i små hapsere :) Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid - afhængig af hvor meget aftensmad han har spist.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
I fortæller at han ofte vågner ved 2-3 tiden og er sulten. Det gør han sandsynligvis fordi det er et reelt behov. I kan prøve at komme væk fra dette, ved at tilbyde flasken se aften kl. 23.30 i stedet. Han vil her sandsynligvis kunne spise mere eller mindre i søvne og bare sove videre ...
I kan også gøre det, at I giver ham flasken kl. ca 20, igen kl 02/03 når han vågner af sig selv og så forsøger at trappe ud af den tidlige morgenflaske, så han sover fra kl. 3 til næste morgen tidlig, hvor han så starter med en grød. Den 3. flaske kan han så få inden middagsluren i stedet ...
Som sagt er 3 flasker vigtigt i løbet af døgnet, for at hans væskebehov og også behov for kalk og jern bliver tilstrækkeligt dækket :)
Han har brug for mange små måltider i løbet af dagen, det er ikke store mængder han spiser, men lidt og tit er vigtigt. Også fordi han jo vil begynde at bruge sig selv motorisk mere og mere, krybe, kravle, rejse sig ved tingene osv. og for at få hans energibehov dækket er de små hyppige måltider vigtige.
Han har brug for flere måltider i løbet af dagen, men har som sagt også stadig behov for sine 3 flasker - først i 10 måneders alderen vil det være passende at skrue ned til 2 flasker dagligt - svarende til 400ml - som sikrer ham hans jernbehov til han bliver 12 måneder :)
De halve boller, som jeg anbefaler til mellemmåltider, kan være havregrynsboller. Se i babykøkkenet her på siden, hvordan du bager dem :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske