Svar: Fra to til en lur - 14 mdr.
14. juli 2010
Alder:
14 mdr.
Kære lillepigens mor
Jeg vil med fornøjelse sætte lidt ord på det I oplever lige nu :) Der er flere ting som spiller ind hos jer ...
For det første er det altid svært, når lurene skal skæres ned. Det er svært at gå fra 3 til 2 lure, det er svært at gå fra 2 til en lur og det er også en svær periode, når barnet når den alder, hvor dagslurene helt kan undværes.
Det er min erfaring at det går bedst, hvis man er lidt fleksibel og jeg tænker derfor at I alle har bedst af, at lade lillepigen få sin formiddagslur, når hun er hjemme. Det vil give jer alle mere ro og især mere overskud sidst på dagen, lige nu er hun så træt, at hun næsten ikke kan overskue, hvad der skal ske, faktisk ikke engang kan overskue sin far - og det dur jo ikke :)
Så giv hende en formiddagslur kl. ca 10, men sørg for at hun ikke sover alt for længe. Hun vil sandsynligvis trives fint med kun at sove måske 40-45 minutter her og så kan hun puttes i ordentlig tid til middagslur og stadig nå at komme op og være klar til putning kl. 19.30-20 som hun plejer - også når hun er i dagpleje :)
At hun er urolig om natten hører alderen til. Der er ofte en periode, når børn er 13-15 måneder gamle, hvor de sover meget uroligt. Det skyldes ofte at de her er begyndt at gå mere rundt, de har en stor motorisk uro i kroppen, bruger sig selv rigtig meget fysisk og har derfor svært ved at ligge stille. Samtidig skal alt hvad de oplever om dagen, jo bearbejdes i drømme om natten - så drømmeaktivitet er der ekstra meget af og de kan vågne, græde, klynke og faktisk også nogle gange le - i søvne.
Men det er også sådan, at børn i denne alder stadig ikke forstår, hvor mor og far er, når de ikke kan se jer. Jeres datter forstår simpelthen ikke at I er i stuen, når hun er på værelset. Når hun bliver afleveret i dagpleje, så forstår hun ikke hvor I går hen og ved ikke at I ikke er forsvundet for evigt. Først omkring 16 måneders alderen begynder barnet at få lidt mere fornemmelse for dette ...
Hendes øgede motoriske udvikling og udforskning af verden på egen hånd og så hendes manglende evne til at forholde sig til hvor I er i forhold til hende - det giver en stor uro. Det gør at hun klynger sig lidt mere, det du oplever som morsyge og det gør som sagt også at hun sover uroligt. Hun har ekstra meget brug for fysisk kontakt, brug for at mærke at I er der. Børn i denne alder, vil ofte elske at ligge i smørhullet og man kan nogle gange fornemme, at de næsten kryber ind i mor. Enten lægger sig helt op i armhulen eller lægger kroppen hen over mor, svinger arme og ben hen på mor - de har rigtig meget brug for tæt fysisk kontakt.
Far skal naturligvis på banen og det vil være rigtig godt hvis far og lillepigen kan have noget fælles, som de to gør sammen. Det kan være far der giver aftenbadet eller det kan være i weekenden, hvor de prioritere at gå i svømmehallen eller lignende - kun far og datter, så de har tid sammen, uden mor :)
Jo mere far kan gøre sammen med jeres datter, uden at mor er der, jo mere vil han naturligt også få lov, selvom mor er der :)
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Og rigtig god weekend, rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske