Brev:
Fra to til en lur - 14 mdr.
14. juli 2010
Alder:
14 mdr.
Fra to til en lur - 14 mdr.
Hej Helen.
Jeg har nogle få spørgsmål angående vores datters søvn. Hun er nu 14 måneder gammel og har gået i en lille måned. Hun er aktiv, nysgerrig og eksperimenterende, men også meget mor-syg.
I samarbejde med dagplejemoderen droppede vi for nogle uger siden lillepigens formiddagslur. Hun er simpelthen ikke træt kl. 8, selv om hun står op omkring kl. 6.
Til gengæld er hun så meget træt omkring middag. Nogen gange falder hun i søvn på puslebordet. Faktisk virker det som om, hun godt kunne tage en lur ved en 10-tiden, men det passer jo bare så dårligt i dagplejemoderens program, så det går ikke. Heldigvis sker der så meget i hverdagen, at hun bliver dristraheret fra sin træthed.
Det er dog en anden sag herhjemme i weekenderne. Som sagt er hun meget træt kl. 10, men jeg kan ikke rigtig finde ud af, om jeg skal lægge hende hen. For så skubber vi jo hendes middagslur langt hen på eftermiddagen. På den anden side så var det jo sådan hendes rytme var inden hun startede i dagpleje. Hvad synes du?
Om eftermiddagen kan vi tydeligt mærke, at hun kun får en lur. Hun er pjevset, pylret og vil sidde i arm lige fra hun kommer hjem ved 15-tiden til hun går i seng kl. 19.30. Hun kæmper sig i gennem dagens sidste timer. Derudover er det kun mor, der duer. Hun vil overhovedet ikke være hos sin far, med ham udenfor eller f.eks. i bad. Han må ikke putte, skifte ble eller holde hende. Det er lidt hårdt for både ham og mig :-)
Vi oplever også, at hun sover mere uroligt om natten. I en periode var hun svær at putte, men det er gået over igen. Til gengæld kalder hun flere gange om natten, og vi har svært ved at kunne komme tilbage i seng, da hun starter igen med det samme vi går ud. Ofte ender hun i smørhullet, hvilket er ok for os en gang i mellem. Jeg sover dog ikke så godt, når lillepigen er der, da hun mosler rundt i sengen :-)
Hver dag står hun op omkring kl. 6 af sig selv. Vi vækker hende aldrig.
Tænderne har flere gange fået skylden for natteroderiet. Hun mangler kun de inderste kindtænder, og de er så småt på vej. Jeg tror bare ikke, at det er kun derfor.
Til sidst vil jeg gerne lige tilføje, at vi her i foråret oplevede en længere periode, hvor lillepigen for første gang i sit liv sov igennem om natten. Det nød vi alle :-)
Håber du vil sætte lidt ord det, vi oplever lige nu.
Med venlig hilsen
lillepigens mor