Svar: Spiser meget lidt og hård mave
14. juli 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Mor
Der er højst sandsynligt en sammenhæng mellem jeres datters problemer med hård mave og så hendes nedsatte appetit. Det er helt normalt hos både børn og voksne, at hvis man lider af forstoppelse, så har man ikke lyst til at spise ...
Så jeg synes det er en rigtig god idé, at få sat lidt gang i lillepigens mave og det vil være rigtig fint at begynde med lidt laktulose dagligt. Hun kan få ca. 4 ml morgen og aften og så må du justere ind - give hende lidt ekstra, hvis det ikke er nok og skrue lidt ned, hvis afføringen bliver for tynd ...
Hendes plan for dagen er fin, du kan variere hendes indtag lidt ekstra ved at tilbyde hende kogte grøntsager i stykker, kogte pastaskruer, rejer, muslinger, hårdkogt æg osv. til frokost, du må også gerne supplere hende med grøntsagsmos fra glas - så hun får en lille smule varmt, ligesom i vuggestuen.
Du kunne dog overveje om hun ikke skulle have flasken sen aften i stedet for tidlig morgen. Det kan ikke udelukkes at flasken kl. 5 påvirker hendes lyst til morgenmad kl. 7 - det er jo en meget stor flaske hun drikker ... Jeg vil derfor anbefale dig at du prøver at give hende flasken omkring midnat i stedet for kl 5, for at se om hun så vil have mere appetit om morgenen.
Hun vil sandsynligvis kunne spise sin flaske mere eller mindre i søvne, fordi det er så indgroet en vane hos hende, så hvis du bare giver hende flasken i munden, så tager hun sandsynligvis imod ... Det er i hvert fald et forsøg værd :)
Hvis laktulose ikke har nogen effekt, så tal med lægen om, hvorvidt det kunne være relevant at give hende movicol. Det er et pulver som kan blandes op i vand og gives i sutteflasken og da hun i forvejen får flaske og har brug for en del væske, fordi hun ikke drikker særlig meget i løbet af dagen, så var movicol måske en idé til jer ...
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig god sommer - og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske