Brev:
Spiser meget lidt og hård mave
14. juli 2010
Alder:
9 mdr.
Spiser meget lidt og hård mave
Kære Helen
Håber du har haft en god ferie.
Jeg synes generelt at det går rigtig godt med vores lille datter. hun nærmer sig nu de 10 måneder. kravler, rejser sig ved ting og er meget nysgerrig, alt i alt virker hun til at trives i stor stil, hun er meget smilinde, har let ved grin og elsker at komme ud og opleve.
MEN jeg synes hun er meget småt spisende. her er lige en lille plan over hvad hun spiser om dagen
ca. 5:00 flaske 230 ml mme
ca. 7:00 tilbydes havregrød men får højest 5 skefulde i hende på en god dag. (her skal hun have noget hun kan sidde og pille ved imens, ikke mad men fx. et stykke legetøj eller måske bare en lille plastik bøtte)
vand af kop men drikker måske højest 10 ml.
ca. 9:00 tilbydes frisk frugt i hånden, halv bolle med smør eller frugtmos. slikker smøret af bollen og spytter resten ud. frugten bider hun lidt i og smider resten på gulvet. 2-3 skefulde frugtmos eller ingenting. vand af kop igen måske kun 10-20 ml
ca. 11-11:30 rugbrød med smørbart pålæg spiser ca. 5-10 stykker, agurk som gnaves i. grøntsagsmos, men vil ikke have noget. hun er dog nu begyndt i vuggestue hvor de får varm mad til middag, spiser måske hvad der svare til en lille most kartoffel. vand eller mælk. drikker måske 50 ml.
tilbydes nogle gange frugtmos eller halv bolle med smør kl 14 men ikke hvis hun sover.
ca. 15-16 flerkornsgrød som hun spiser en pæn slat af, frisk frugt i hånden, vand af kop 30 ml
ca. 17:30 spiser det vi andre spiser. igen hvad der svarer til en kartoffel, vand eller mælk af kop. 50 ml højest.
puttes kl 19 og drikker 230 ml. mme nogle dage 270 ml.
Hun får ofte selv lov til at samle maden op med fingrene, hendes rugbrød vil hun kun spise hvis hun selv får lov.
Jeg synes ikke det er meget hun får spist i løbet af dagen, de fleste dage spiser hun faktisk ikke noget fra hun får sin flaske kl 5 og så indtil middag kl. 11:30 hvor hun så kun spiser meget lidt. hun stiger ikke særlig meget i vægt vejer ca. 8,5 kg og er 73 ca. ved fødslen vejede hun 3560 og var 51 cm. hun steg ellers flot i vægt de første par måneder af hendes liv, lå over gennemsnittet, men nu er hun sunket til under gennemsnit. min sp mener at vi skal holde øje med hendes vægt.
Noget helt andet er at hun døjer meget med hård mave. Hun presser og trygger og græder og nogle gange kommer der slet ikke noget ud, og når der gør er det hårdt. det er rigtig synd for hende og jeg fodre hende med alt den sveskemos jeg kan, tilbyder hende aldrig banan og forsøger at tilbyde hende vand meget ofte, men det virker kun meget kort tid.
- ville det være en ide at give lactulose et stykke tid??
- kan den hårde mave have en sammenhæng med at hun derfor ikke rigtig har lyst til mad??
Med venlig hilsen
Mor