Svar: Søvnproblem - 4 mdr.
14. juli 2010
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Ja det er super dejligt at være mor - men det er så sandelig også hårdt og jeg kan godt høre at I har fået jer en lille pige, som har sin egen rytme ... egentlig lyder hun jo til at trives og spørgsmålet er hvor meget du skal gå ind og ændre lige nu, for hun sover jo samlet set det hun bør, hun udvikler sig, har overskud og energi til at smile, pludre, følge med i verden osv. Så et eller andet sted tænker jeg også at tiden er nødt til at arbejde for jer .... :) Og det gør den - hvis det er nogen trøst .. ? :)
Jeg kan dog godt forstå at du gerne vil have lidt mere struktur og det første jeg vil foreslå jer at arbejde på er, at jeres datter skal igang med en rytme, hvor hun får mælk inden hun skal sove. Lige nu spiser hun som regel, når hun vågner af en lur, sover kortvarigt, vågner op og spiser igen og det er uhensigtsmæssigt. Det er vigtigt at hun får mælk inden hun skal sove, fordi mælken giver hende en ro i kroppen, amningerne giver hende fysisk kontakt, varme, stimulerer en masser oxytocin osv. og samtidig vil hun kunne sove længere, hvis maven er fyldt med mælk.
I er derfor nødt til at forsøge at ændre rytme, så hun stille og roligt ammes (eller får flaske) inden hun skal sove og ikke som det første, når hun vågner ...
Skemaden spiller ind her og det er helt fint at I er begyndt så småt. I bør starte om dagen, gerne til frokost og så følge efter med mælk inden hun så skal have sin middagslur. I kan stille og roligt i løbet af de næste par uger, så indføre 2. måltid om aftenen.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng, vågner sandsynligvis også med en lille ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping - prøv også at købe nogle af de grødprodukter som indeholder mælkesyrebakterier, det kan være godt til hendes lidt sarte mave :) Skal ikke have mere end 4-5 skefulde, max ½ dl. og skal have vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddaglur hun har taget, måske skal hun puttes kl. 12.30-13 ...
Eftermiddag 15.30-16: Ammes /flaske
Sover ofte dagens 3. lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen
Aften 18-18.30: Tilbydes igen lidt grød eller evt. lidt mild grøntsagsmos som kartoffel og gulerod. Igen 4-5 skefulde, max ½ dl og lidt vand af kop. Starter først med måltidet her, når hun er igang om dagen. Indtil da gives mælk om aftenen
Aften 20: Ammes / flaske - må gerne få begge dele og puttes til natten - igen afhænger tidspunktet af hvad tid dagens 3. lur ligger. Som I sikkert har læst i min bog, vil mange børn i jeres datters alder, sove 3 lur så sent på dagen, at de går meget sent i seng - ofte kan de ikke puttes før kl. måske er 22 og det er helt normalt for alderen. Det kan også være at hun powernapper lidt om aftenen og så har en vågenperiode inden hun så går til ro for natten og det er også okay - det er en periode :)
Sen aften 23-24: Ammes /flaske
Midt nat 03: Har ofte behov for mælk midt nat i denne alder.
Som jeg ser det, har jeres datter et stor og naturligt behov for meget tryghed, nærhed og fysisk kontakt. Men jeg ser også en problem i hendes rytme og det faktum at hun ofte spiser mest, når hun vågner i stedet for inden hun skal puttes. Det kan godt være en medvirkende faktor, når hun slatspiser og slatsover dagen igennem.
Jeg håber derfor at min plan for dagen og idé om at forsøge at ændre rytmen stille og roligt, vil hjælpe jer videre på vej.
Fortsat held og lykke :)
- og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske