Svar: Søvn - puha
14. juli 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev og velkommen til :)
Når jeg ser beskrivelsen af din datter, så lyder det umiddelbart som om at hun har brug for at føle sig omsluttet, brug for hjælp til rent fysisk at holde sammen på sig selv, for at kunne slappe af i sin krop og overgive sig til søvnen.
Derfor nytter det ikke noget at putte hende og så sidde hos hende og vente på at hun falder i søvn - du er der, lader hende ikke alene og det er jo godt, men hun får ikke den ro og fysiske kontakt som hun reelt har brug for. Netop hvis hun er et high need child, så vil hun naturligt have ekstra meget brug for at blive holdt om, mærke jeres varme, brug for tæt fysisk kontakt.
Man kan godt give hende dette ved at svøbe hende, og det hjælper ofte at hun omsluttes af et klæde i stedet for af jeres favn - men det er lettere i de kolde måneder af året, lige nu er det for varmt ... I stedet vil jeg foreslå dig at du lægger dig med hende, når hun skal sove.
Derfor foreslår jeg, at du nu forsøger at komme lidt væk fra "hun skal falde i søvn alene i sin seng" og i stedet holder fokus på "hun skal falde roligt og trygt i søvn". Og derfor foreslår jeg, at du nu prøver at lægge dig med hende i dobbeltsengen, når hun skal sove. Træk gardinerne for, sørg for at der er frisk luft i rummet, lad evt. vinduet stå åbent og læg dig så med hende og am hende liggende.
Når hun ligger tæt om af dig og ammes, så kan du samtidig holde hendes hænder og holde hendes arme lidt ind til kroppen, så du på den måde hjælper hende til fysisk ro. Når hun sover, så kan I enten blive liggende sammen, du kan sikre sengen med dyner osv. så hun ikke kan trille ud (alternativet kan være at du lægger dig med hende på en stor madras på gulvet) eller du kan flytte hende sovende til seng eller barnevogn.
Jeg vil også anbefale dig at du, de gange hvor hun er nødt til at putte hende i barnevognen starter med at amme hende og beholder hende i din favn til hun er lige ved at falde i søvn - og først der flyttes hun. Det gør ikke noget hvis hun nogle gange når at falde helt i søvn og flyttes - det er ikke så vigtigt lige nu - igen er det vigtigste at hun forbinder det at skulle overgive sig til søvnen med noget dejligt, trygt og rart - og det skal netop ikke være hjerteskærende.
Du kan også gøre det at du supplerer hende med en flaske, det fortæller du jo at du gør nogle gange og så giver hende flasken der, hvor du ønsker hun skal sove. Hun må godt falde næsten i søvn med sin flaske og det kan være en stor fordel at hun bliver liggende og at du ikke flytter hende midt i det hele :)
Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne arbejde på en nogenlunde fast rytme om dagen og at du nu begynder at give hende skemad to gange dagligt.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - tidspunktet variere efter hvor lang en formiddagslur hun har taget, puttes måske ca kl. 13
Eftermiddag 16: Ammes
Sover ofte en powernap her, måske bare på 20 minutter. Hvis hun springer den over så fred være med det :)
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes /flaske og puttes til natten ca kl. 20. Tidspunktet varierer lidt efter hvorvidt hun har sove powernap sidst på dagen eller ej
Sen aften 23.30-24: Ammes /flaske og begynder måske at kunne sove uden at få mælk indtil næste morgen tidlig. De fleste børn har dog stadig brug for mælk midt nat i denne alder.
En fast plan for dagen med skemad og mælk i forbindelse med putning og især at du lægger dig med hende og giver hende masser af fysisk kontakt, kan have meget stor betydning hos jer :)
Netop fordi hun sender så forskellige signaler og kan være svær at tyde, kan det være en stor hjælp at kunne kigge på klokken og holde sig lidt mere til en fast rytme og struktur.
Jeg håber derfor du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske