Brev:
Søvn - puha
14. juli 2010
Alder:
5 mdr.
Søvn - puha
Hej Helen
Jeg vil stille dig et spørgsmål som du sikkert har fået før.
Jeg kan se, at der er mange der skriver ind om børn og søvn, så vi er nok ikke de eneste der har det problem.
Jeg vil lige sige, at vi har købt din bog som vi forsøger at lade rådgive os, men vi har fået det nogle vist kalder et "high need child" så alle problemer synes ekstra udfordrende.
Vores fantastiske og meget livlige og interesserede pige fyldte 5 måneder for et par dage siden. Vi har dog på det nærmeste siden fødslen haft problemer, både med at få hende til at sove, og med at få hende videre i søvnen efter (som spæd 20 min) 40 min søvn. Hun havde lige en periode omk. 4 måneders alderen, hvor vi næsten kunne ligge hende og så sov hun.
Den periode er nu forbi og vi må, som så mange gange før vugge hende i barnevognen om dagen- ind imellem i meget lang tid før hun sover. Hun ligger og vridder sig fra side til side. Hun triller rund fra mave til ryg og omvendt og presser hovedet ind i madrassen og barnevognssiderne.
Det samme gælder om aftenen når vi ligger hende i egen seng (i eget værelse, som hun fik for 14 dage siden). Hun græder fuldstændig hjerteskærende og vrider sig rundt, vender sig rundt osv. Det hjælper rigtig meget når hun tager sin sut, hvilket hun først er begyndt på inden for de seneste uger (nogle gange), men ofte vil hun tage den ud eller vil slet ikke have den når hun er meget ked af det.
Til aften giver vi hende en portion majsvælling i flaske (ca. 140 ml) og jeg ammer hende, hvilket fungerer rigtig godt.
Hun er gennemgående glad og meget motorisk dygtig og stærk i forhold til sin alder. Hun er meget tilstæde og meget nem at få øjnkontakt med. hun er som sagt utrolig interreseret i alt, og har svært ved at geare ned når hun bliver træt.
Hun er utrolig svær at tolke træthedstegn på. Hun er født 5 dage efter termin. hel normal vægtig. er for ca.2 uger siden begyndt på grød til frokost som går nogenlunde.
Det jeg har brug for er nogle råd omkring den fuldstændig vanvittige drejen rundt og uro. Det virker meget voldsomt at se hende sådan, og hun kan slet ikke falde til ro. Min kæreste og jeg sidder inde hos hende om aftenen indtil hun sover, og prøver virkelig at give hende tryghed uden at tage hende op (det gør vi så alligevel ret ofte, da det er helt hjerteskærende). Det samme gælder om dagen, hvor hun ind imellem er ved at drive mig til vanvid fordi jeg bruger så meget energi og tid på at putte hende.
NB: Hun sover imellem 9-10 timer om natten med 1-2 amninger imellem. Og imellem 1 1/3 og 2 1/2 timer om dagen. Meget lidt, det ved jeg godt.
Jeg spurgte min egen sundhedsplejerske til råds omkring hendes søvn da hun var lidt yngre, og efter at hun havde talt problemerne igennem med kolleger, måtte hun sige at vi bare måtte gøre hvad der virkede - hun kunne godt se at vi havde en kæmpe udfordring.
Jeg håber at du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Lene