Svar: Må han få æg og mel i kødboller?
14. juli 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Mia
Fra 6 måneders alderen kan æg gives i små mængder - enten som hårdkogt æg eller det kan bruges i brød, farsretter, postejer eller æggepandekager. Det anbefales ikke at bruge æg på anden måde, på grund af faren for smitte med salmonella fra rå æg.
Din dreng må altså gerne få æg via farsen du bruger til kødboller, du må også gerne give ham indmaden af en frikadelle som I selv spiser (det kan være lidt praktisk).
Hvis du laver retter som omelet eller røræg, hvor ægget ikke bliver kogt helt igennem, så bør du bruge pasteuriserede æg.
Med hensyn til mel, så må din dreng også gerne få dette via fars, bagning af brød osv. Det man skal være opmærksom på er gluten som især er højt i hvede, derfor anbefales det at man ikke giver for store mængder lyst brød, men han må fra 6 måneders alderen gerne få lidt :)
Rugbrødsbjælker er gode til børn i din drengs alder, netop fordi de kan sidde og gumle på dem, opbløde dem med spyt og øve sig mundmotorisk. Gluten indholdet i rug er også lavt, så det er fint netop at give rugbrødsbjælker, ligesom man også kan give barnet øllebrød i denne alder.
I babykøkkenet her på siden, kan du se hvordan jeg laver rugbrødsbjælker. Nederst i højre hjørne kan du klikke og få opskriften. I babykøkkenet finder du inspiration til grød og grøntsagsmos som du kan give din dreng :)
Rigtig god appetit :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske