Svar: Forskellige putteritualer
21. juni 2003
Alder:
8 mdr.
Kære 1. gangs mor
Tak for de rosende ord. Desværre kan jeg ikke give dig et entydigt svar, da børn er forskellig og reagerer forskelligt.
Nogle børn har brug for det samme faste ritual for at kunne falde i søvn, mens andre godt kan skelne mellem ritualet i sengen og i barnevognen.
Nogle børn får en vane med at skulle trilles i søvn, og bliver afhængige af dette, mens andre ikke tænker på dette, når de pludselig passes ude og der så her er et nyt ritual at forholde sig til.
Du må derfor prøve dig frem. Umiddelbart tror jeg sagtens at du kan putte din datter i sengen om aftenen og gøre dette så fint som du allerede har planlagt, samtidig med at du bibeholder rytmen om dagen. Men jeg vil ikke garantere det. Du må prøve og hvis det ikke går, så må du ændre situationen, så hun får samme rytme dagen igennem.
Uanset om man har et eller flere børn, så vil man altid have en lille usikkerhed, om det man nu gør er det rigtige. Det der var rigtigt for det første barn er måske ikke rigtigt for nr. 2 osv.
Held og lykke. Håber du kan bruge ovenstående.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske