Brev:
Vores dejlige Dr. Jekyll og Mr. Hide
Hej Helen !
Så er det igen tid at søge råd hos dig ang storebror og beklager på forkant for brevets længe.. men det er lidt svært på skrift at give et præcist billede :)
Lige lidt baggrund og update, så du har noget at vurdere ud fra..
Niklas er nu knapt 4, langt fremme både motorisk og sprogligt... og står overfor her efter sommerferien at skulle skifte over i børnehavens store hus, dvs det hus hvor de store går indtil skolestart.. så vil gå fra at være den store til den lille.
Han stoppede med at sove til middag i weekenden i februar, og er stoppet med at sove om dagen sidst i april i bh.. hvilket er ret hårdt for ham. Så vi kører en ret stram linie mht sengetider, han skal i seng ved 19-tiden for ikke at verden skal falde sammen for ham i løbet af ugen.
Ham og hans søster er rigitg glade for hinanden, men har self deres ture for hun er en typisk 2´er og giver ham tilbage af samme skuffe. Det sværeste for ham pt er at forstå at han ikke bare kan komme og hapse de ting hun leger med.. og alt legetøj i huset ikke er hans. Men de få konflikter de har er propertionel med hans søvn eller mangel på samme.
Han er normalt glad, nysgerrig og leger med mange forskellige både i bh og på vejen.. men han ved også præcis hvad han vil hvilket lander ham nogle konflikter ind imellem, fordi han forsøger at styre legen så den bliver som han forstiller sig.
Men vores issue pt er at han virker super følsom i visse situationer, og bliver pænt hysterisk og sur i andre.
Vi har snakket lidt om at det det med temperamentet måske er en ny fase i hans selvstændighed.. for det hænger altid sammen med noget han får nej til, eller noget som han skal på et tidspunkt det absolut ikke passer ham.
Eksempler:
Vi skal ud af døren, stille og roligt tempo da vi er ved at øve selv at tage alt tøjet på... han får øje på noget legetøj han ikke har leget med længe og det er jo langt mere sjov end at skulle ud i bilen. Så den starter med at han "skal lige" osv.. hvor vi så snakker om at det kan ikke blive nu, men at vi kan finde det frem når vi kommer hjem for det er jo et ret spændende stk legetøj.
Meen det er jo ikke lige det som han har tænkt sig, og så bliver han hys.. går helt i baglås og kaster tøj osv hen i det fjerneste hjørne. Og man kan føle sig hensat til da han var 2, og man er nødt til at sidde og holde om ham før han falder til ro.
Men et nej er jo altså et nej, så i bilen kommer han.. og wupti 1 minuts muleri og så han jo videre til næste oplevelse og legetøjet er ...
... glemt.
Han siger selv at nu er han glad igen...
Hvis han bliver hys over noget derhjemme, kan han sagtens mule i en halv time for sig selv.. hvorefter han så bliver glad igen.
En anden ting er hvis fx han sidder og hygger i en sækkestol og får en bolle eller noget på en tallerken... hvis den tallerken så glider lidt og ikke står lige.. kan han blive super sur på den kyle bollen på gulvet og begynde at græde.. og derefter nægte at spise noget som helst.
Det sker også med bukser der ikke vil lukkes, trøjer der sidder fast og legetøj der driller så mange små ting der bare ikke lige vil som han vil... han bliver med det samme pivset i stemmen og på nippet til at græde i frustration.
Og vi forsøger at få han til kalde om hjælp hvis noget driller... meeen det går jo i mange tilfælde ikke hurtigt nok. Og pt bliver legetøj der kastes med i arrigskab sat væk indtil situation er blæst over.
Den anden del af issuet er, at han virker rigtig følsom... hvis han får et uventet nej af nogen, selvom det er nogen han kender rigitg godt fx bedsteforældre kan han blive helt ulykkelig.
Det samme sker hvis nogen han ikke kender så godt eller slet ikke kender irettesætter ham..
Han var forleden ovre og lege hos nogle han leger meget med, og deres mor havde sagt til ham at han ikke måtte køre ind i blomsterbedet.. hvilket resulterede i at han kom grædende hjem. Og iflg hans eget udsagn måtte hun ikke sige sådan til ham.
Sidste tilfælde inden for de sidste dage, var at vi ude og køre radiobiler.. og kontrolløren kommer hen og siger (ikke helt børnvenligt) at han skal have begge armene ind i selen... han bakker med det samme og bliver rigtig ulykkelig..
I sådanne tilfælde er vi lidt bekymret over, at folk der ikke kender ham vil udfra hans størrelse vurdere ham til at være 4-4½.. og der er jo stor forskel på hvad man kan som hhv. 3 og 4 år..
Hvordan hjælper vi ham bedst, han er jo ikke noget stille og forsagt barn.. men lige pt kan han ikke rigtigt håndtere de her situationer.. og vi kan ikke helt gennemskue hvorfor..
Lige som fodnote, så er han ikke meget for rampelyset forstået på den måde, at hvis han fornemmer at alle kigger og forventer han gør noget bestemt... så vil han ikke..
Og nye ting der er lidt "farlige" dem vil han ikke prøve hvis der er for mange mennesker.. men gerne hvis der kun er få eller han er den eneste..
Og bagefter fører han gladeligt an i at vise/forklare de andre hvordan man skal..
Så gerne input i vores retning ! :)
På forhånd tak og rigtig god dag
Rikke
Annoncer
Sponsorerede artikler
Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste
Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
13. november 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.
Hej Helen. Jeg har en skøn dreng på 3 år og 4 mdr. Han er sød og kærlig,...
2. november 2024 | Renlighed | 3 år, 10 mdr.
Hej Helen. Jeg har en kæmpe udfordring med min søn på 3 som bliver 4 til...
18. juni 2024 | Sygdom | 4 år, 2 mdr.
4-årig med kæmpe nedsmeltninger og anderledes adfærd
Kære Helen, Jeg har med stor glæde læst dine bøger og mange brevkassesvar...
23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.
Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...
28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.
Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...
Viden om børn:
Børnemad
De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.
Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...
Kostfibre og børn
Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.
Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.