Svar: Hård mave - 6 mdr.
17. juni 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Anja
Så vidt jeg ved er der ikke de store problemer med at give ham sveskegrød, så længe det ikke er i store mængder.
Du skal være opmærksom på at han får nok at drikke. Du skriver at han netop er begyndt på grød, så jeg går ud fra at han er ca. 6 mdr. gammel. I den alder skal han stadig have ca. en liter mælk om dagen.
Hvis du ammer er det selvfølgelig svært at vide, hvor meget han får, men du bør fortsætte som før. Hvis du skruer ned for amningen, så skal han have væsken på en anden måde. Det er altid godt at give ham lidt mælk eller vand i en kop sammen med grøden.
Du må fra 6 mdr.´s alderen gerne give yoghurt (af sødmælkstypen), tykmælk, A38. Surmælksprodukter er også gode til at holde maven igang.
Efterhånden som han bliver ældre vil hans mavesystem tilpasse sig maden.
Husk at give ham frugt hver dag, det kan også være med til at sætte gang i maven.
Husk også at han skal bevæge sig. Trille, rulle, krybe, kravle, cykle med benene osv. Bevægelse er godt for tarmperistaltikken.
Håber ovenstående kan bruges.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske