Svar: Søvn problemer - 6 mdr.
3. juni 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Monika
Det er dejligt, men også altid lidt problematisk i forhold til søvn, når børn udvikler sig rigtig hurtigt motorisk, og det lyder som om at det er tilfældet hos jer.
Du beskriver en dreng, som er motorisk rigtig aktiv, som kryber hen af gulvet, triller omkring, drejer om sin egen akse, bevidst bevæger sig mod legetøj osv. og i det helt taget udviser stor aktivitet om dagen. Det betyder at han naturligt også har en ekstra stor uro om natten og samtidig er han jo stadig så lille at han ikke helt mestrer at få sig lagt rigtigt til rette af sig selv. Han får sig om natten lagt i stillinger han ikke mestrer at komme væk fra og har derfor brug for jeres hjælp til stillingskift. Ligeså snart han har fundet ro i kroppen, så sover han videre, indtil problemet opstår igen og han atter har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt.
Det er ofte en periode, en fase, som går over netop i takt med at han bliver i stand til selv at skifte stilling og flytte på sig om natten - håber det er en trøst at vide det :)
Derudover så er det at sove igennem i denne alder ofte at sove 5-6 timer om natten uden at få mælk, 7 timer, hvis man hører til de meget heldige ... Og jeres dreng får mælk kl. 19, kl 22 og kl. 03/04 og det vil være et reelt behov - den amning I kan arbejde på at komme væk fra er altså amningen kl. 01.
Når han søger brystet allerede kl. 03/04 i stedet for kl. 05/06 så er det fordi han går meget tidligt i seng og derfor naturligt flytter tidspunkterne frem.
I skal være opmærksomme på at han ikke længere falder i søvn med brystet eller flasken i munden og at han ikke falder i søvn i jeres favn, men nu skal puttes i sengen, der hvor I ønsker han skal sove. Det handler om søvnassociationer, som I kan læse om i min bog :)
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det der er vigtigt er, at han er i stand til at komme videre i søvnen og det der får ham videre i søvnen er, at måden han er putte på, det han er faldet til ro med skal også være der, når han har sine små opvågninger.
Hvis han er faldet i søvn med flasken i munden, brystet i munden eller i jeres favn imens I vugger ham eller lignende, så vil han naturligvis søge dette igen, når han vågner op. Hvis det mangler så bliver han utryg, vågner yderligere op, indtil I giver ham det, så sover han roligt videre.
Så I skal altså også overveje, hvordan I putter ham, hvad søvnassociation I giver ham.
Hvis han har brug for nærhed og fysisk kontakt for at sove, hvis han lige nu har brug for jeres hjælp til at finde fysisk ro, netop fordi han har så stor motorisk uro som han har, så kan det være en god idé at I er hos ham, når han puttes. Han ligger i sin seng, - får evt. flasken i sengen - i holder hans hænder, lader ham mærke trygheden, nærheden, varmen, tyngden fra jeres hænder på hans krop og på den måde luller ham til ro. I kan tage siden af tremmesengen af og stille hans seng tæt op af jeres, så han lærer at sove i sin egen seng men så I om natten kan lægge en hånd overtil ham, så han igen kan mærke at I er der, hjælpes til fysisk ro og sove videre - uden at I behøver stige ud af jeres seng, stå op, tage ham op, gå rundt og vugge ham osv.
Og til sidst en plan for dagen, som den kan se ud i denne alder, lavet ud fra jeres angivne tider:
Tidlig morgen 04: Ammes og sover videre (måske) ellers får han en morgenlur kl. 7 som nu.
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at sutte på, frugtmos (evt. jerntilskud), vand af kop.
Evt. ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes (og/eller flaske) og puttes til middagslur kl. 13.30 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 15.30: En lille portion frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop. Ammes ofte også om eftermiddagen her.
Aften 17-17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og/eller flaske og puttes natten kl ca 19 som nu
Sen aften 22-23: Ammes og/eller flaske og fyldes rigtig godt op her, hvorefter han så kan sove 5-6 timer uden at få mælk.
Som du kan se af denne plan, så indgår der mange amninger i løbet af dagen og de fleste børn vil i 6 måneders alderen fortsat have behov for 5-6 amninger i døgnet. Det får din dreng også nu - forskellen er at jeg har lagt en ekstra amning/flaske ind inden middagslur - mod at den så kan undværes kl. 01. Hvis han ikke får mælk og mad nok i løbet af dagen vil han naturligvis søge det om natten. Så antallet af amninger/flasker er det samme som hidtil hos jer, men jeg har lagt dem lidt anderledes ...
Når jeg anbefaler at I giver ham mælk inden lurene om dagen, så er det især middagsluren I skal være opmærksomme på. Det kan gøre at han så kan sove lidt længere lur og det vil igen gøre at han får flyttet sin rytme lidt og derved også begynder at kunne sove lidt længere om morgenen. I skal her igen naturligvis være opmærksomme på at han ikke falder i søvn med bryst eller flaske i munden.
Håber at I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske