Brev:
Søvn problemer - 6 mdr.
3. juni 2010
Alder:
6 mdr.
Søvn problemer - 6 mdr.
Kære Helen
Vi læser ofte dine råd, og vi har også lige læst din nyeste bog om søvn. Nu håber vi, at du kan hjælpe os med et godt råd, så vores søn kan sove roligt om natten uden så mange opvågninger.
Vi har en meget aktiv søn på 6½ måneder, som er meget langt fremme i sin fysiske udvikling. Han har allerede fået to tænder, og han kan bevæge sig overalt, han har lyst til, ved at mave/kravle sig fremad. Han er næsten konstant i bevægelse og har svært ved at ligge stille og slappe af. Han er næsten altid glad, og smiler til alle. Der skal bare ske noget hele tiden. Han vender sig konstant, så han altid ligger på maven og leger, men han kan ikke vende sig om på ryggen ved egen hjælp.
Vores problem er, at han vågner rigtig ofte om natten, ca. hver anden time. Som regel græder han, og tit vender han sig om på maven og kan så ikke vende sig om på ryggen igen. Vi er næsten altid nødt til at tage ham op for at trøste ham og få ham til at falde i søvn igen. Ofte må mor også amme ham for at få ham til at sove igen.
Hvad kan vi gøre for at undgå alle disse opvågninger om natten?
Det er også et problem for os, at han vågner meget tidligt om morgenen og ikke kan falde i søvn igen. Som regel ved 4.30-5-tiden. Og så er far nødt til at stå op, for han er lysvågen. Den mærkelige start på dagen, giver også problemer med at få struktur på formiddagens program (mad og lur).
Er der noget, vi bør gøre anderledes?
Her er et eksempel på vores dag:
Kl. 4.30/5.00: Vågner – ammes men stadig vågen og vil lege. Kun nogle gange kan falde i søvn.
Kl. 7.00: Amning – sover nogle gange til kl. 8 (hvis han ikke sover her, ødelægges vores formiddagsrytme, da han bliver overtræt og får i stedet sin lur mellem 8 og 9.30).
Kl. 8/8.30: Havregrød
Kl. 9.00-10.30/11: Formiddagslur
Kl. 12: Frokost – grøntsagsmos med kød + vand i kop
Kl. 13-14.: Eftermiddagslur
Kl. 15: Amning + 120 ml MME i flaske (nægter tit at drikke MME).
Kl. 17: Grøntsagsmos + vand i kop
Kl. 18: Bad
Kl. 18.30: Amning og 120 ml MME i flaske
Kl. 19 Sover (derefter vågner vores søn ca. hver 2. time. Nogle gange oftere)
Kl. 22: Amning
Kl. 0/1: Amning ( kun nogle gange)
Kl.3/4: Amning
Kærlig hilsen,
Monika