Svar: Sover uroligt og skal have ekstra flaske om natten
3. juni 2010
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor
Rasmus har som jeg husker det altid været lidt mere tryghedssøgende end Mikkel og haft lidt mere behov for at være i mors favn, for at finde roen, når han skulle sove ... Sådan er børn så forskellige og det er sandsynligvis derfor han reagerer lidt voldsommere lige nu end I oplever hos Mikkel, selvom de jo er samme alder og man derfor forestiller sig at de burde reagere ens :)
Jeres drenge er i separationsfasen, det betyder at de er igang med at øve deres selvstændighed, de får mere og mere egen vilje og de øver sig i at adskille sig fra jer voksne. Det er helt naturligt at børn især i 8-10 måneders alderen sover meget uroligt og de har ofte også svært ved at overgive sig til søvnen og lade roen komme over sig, ligesom de kan vågne om natten og søge ekstra tryghed og nærhed.
Det er i denne alder at børn ofte også begynder at kravle og dermed øver sig i rent fysisk at adskille sig fra forældrene. Måske er de igang med at kravle, måske ikke endnu - men en stor motorisk uro har de ganske givet begge to og den uro mærkes altså også om aftenen, når de skal sove, men også når de sover.
For at børn kan separere sig, så må de nødvendigvis også være tilknyttet og det betyder at man i denne periode, godt kan mærke at barnet pludselig virker mere morsyg, mere klyngene og dermed også helst vil opleve verden fra mors favn, når man møder fremmede. Det er for børn i denne alder ofte meget grænseoverskridende hvis gæster eller andre kigger meget på dem eller henvender sig direkte til dem - barnet har brug for at studere på afstand, finde ud af at vedkommende ikke er farlig. Barnet har brug for at studere, hvordan virker mor, tager hun det roligt .. okay, så kan jeg også tage det roligt.
Det at barnet øver motoriske færdigheder, øver sig i at kravle osv. sker hele tiden - både når barnet er vågen og når barnet sover. Barnet får sig altså i søvne lagt sig i kravlestilling, vender og drejer sig og vil, netop fordi barnet gør det halvtsovende, have behov for at blive lagt rigtigt igen.
Det at barnet motorisk begynder at bevæge sig mere og mere rundt og på egen hånd, at barnet øver sig i at opleve verden osv. gør at barnet også i denne alder får rigtig mange stimuli, rigtig mange indtryk og alt hvad barnet oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor vil børn i denne alder ofte også opleves meget uroligt sovende, fordi de simpelthen drømmer rigtig meget. De kan småklynke, sætte sig grædende op osv. om natten og skal igen have hjælp til at blive lagt ned og blive puttet igen. De har brug for hjælp til at komme videre i søvnen.
Det er altså en alder, hvor de på den ene side, ikke vil være på skødet, men vil ned på gulvet, kravle rundt, opleve verden og bruge sig selv rigtig meget - og på den anden side kan virke ekstra tryghedssøgende, måske lidt omklamrende, vil helst opleve verden fra mors skød og samtidig altså også om aftenen og natten pludselig kan have behov for at mærke ekstra fysisk kontakt og nærhed.
Og jeg vil umiddelbart tro, at det er hvad der sker hos jer. Især for Rasmus, fordi han generelt har været lidt mere tryghedssøgende end Mikkel. Jeg synes det er fint at du giver ham en lille flaske om aftenen, hvis du oplever at det i en periode giver ham den ro han behøver. Det samme ville man gøre, hvis man ammede - lige lægge barnet en ekstra gang til brystet, lade barnet finde roen, betrygge og berolige barnet netop med mælk og fysisk kontakt.
Det du skal være opmærksom på er naturligvis at han ikke begynder at sætte behovet for mælk ekstra op, han skal have mindre og mindre i flasken og han skal ikke begynde at få ekstra flasker, hver gang han vågner. Det er vigtigt at han ikke får nye 'dårlige' vaner, fordi han lige nu har brug for ekstra tryghed og nærhed. Så ha hele tiden det med i baghovedet, at du skal finde en måde at berolige og betrygge på, som også hjælper ham på sigt. Men en enkelt flaske på 50ml i løbet af aftenen lyder lige nu helt okay :)
Med hensyn til hvorvidt du skal vække dem, for at holde dem i samme rytme, dagen igennem må du prøve at vurdere, hvad der fungerer bedst for jer alle. Nogle gange er man nødt til at vække dem, andre gang kan det måske godt fungere at lade dem flekse lidt selv - det er helt individuelt.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej og giver lidt forklaring til hvad der nok sker hos jer :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske