Svar: Forvirring om D-dråber
3. juni 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Linda
Jeg kan godt forstå du er forvirret og jeg beklager meget.
Faktisk er det sådan at du nu skal give D-vitamin til Sofie er 2 år gammel. Grunden til at du har fået andet at vide tidligere er, at vejledningen lige er blevet lavet om.
Den 27. maj 2010 har Sundhedsstyrelsen udsendt nye retningslinjer vedr. D-vitamin til børn.
Det anbefales at alle børn 0-2 år får 10 mikrogram (400IE) D-vitamin dagligt. Dette gives til de mindste børn som dråber.
Børn kan fra ca. 1½ års alderen tilbydes en multitablet dagligt, som indeholder 10 mikrogram D-vitamin. Den vil dække barnets behov og barnet behøver ikke få d-dråber, hvis det får en vitaminpille dagligt.
Når der kommer nye anbefalinger, så laver jeg altid en nyhed omkring det, som kommer ud med nyhedsbrevet. Så hvis du eller andre tilmelder sig mit nyhedsbrev, så vil I automatisk få besked, når der sker ændringer på vaccinationer, vitaminer, børneernæring eller andet som er relevant for børnefamilier at følge med i :)
Håber det giver lidt klarhed, godt du spurgte igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske