Svar: Juniorseng - 23 mdr.
3. juni 2010
Alder:
23 mdr.
Kære Anja
Når Christian begynder at gøre tegn til at ville kravle over tremmerne eller på anden måde tydeligt protesterer over at blive lagt i en seng, som han ikke kan komme ud af, så vil det være rigtig godt at fjerne tremmerne og lave sengen til en juniorseng. Det er forskelligt, hvornår det er, nogle børn protesterer når de er 2 år, andre først når de er 3 - en kiliseng er ca. 110 cm i længden, så den burde være lang nok at ligge i lidt endnu ... :)
Så længe sengen fungerer og han er glad og tryg ved at blive puttet i den, så lad den være som den er. Man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget, der fungerer godt. Og mange børn føler sig netop trygge ved den mindre seng.
Hvis han protesterer over at ligge i en seng han ikke kan komme ud af og derfor får en ny og åben seng, så vil netop det at han nu kan komme ud, ofte gøre at han naturligt falder trygt til ro, når han skal sove. Bare bevidstheden om at han altid kan stige ud af sengen og søge jer, kan være nok til at han bliver liggende i sin seng. Det behøver altså ikke være sådan, at barnet stiger ud af sengen hele tiden, bare fordi de får en åben seng - tværtimod :)
Men naturligvis er der børn, som gentagende gange kravler ud af sengen og går ind til forældrene i stuen og her må man så stille og roligt følge barnet tilbage i seng, betrygge og berolige igen og igen, så barnet lærer at sove godt i sin seng. Samtidig skal man naturligvis sikre sig at puttetidspunktet er rigtigt og at alle forudsætninger for en god søvn er opfyldt ...
Og hvis han kravler op af sin seng og sætter sig og leget på gulvet i sit værelse, ja så er der nok noget med puttetidspunktet som skal revurderes. Men det kan vi jo tage til den tid, lige nu sover han jo godt i sin seng og det kan han fint blive ved med det næste års tid og så må man se hvad tiden så bringer der :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske