Svar: Salt i mad?
3. juni 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Maibrit
Sålænge børn er under 1 år gamle, skal man være opmærksom på at de ikke får for meget salt. En lille smule tager de dog ikke skade af og de kan tit rigtig godt lige smagen ...:)
Al den mad du laver, som udelukkende er til din datter bør laves uden salt. Men hvis du f.eks. koger kartofler og bruger en lille smule salt i kogevandet, så sker der ikke noget ved at hun får lidt af de samme kartofler som I andre spiser. Det samme gælder, hvis du f.eks. har lavet frikadeller og brugt en lille smule salt i farsen, så må hun også godt få lidt af indmaden af en frikadelle uden at det betyder noget.
Men større mængder salt skal hun ikke have og det må generelt anbefales at bruge bordsalt, netop fordi I så kan spise det samme og I voksne så kan salte jeres mad ved bordet, efter behov. De fleste ting kan laves uden at bruge salt og hvor man så bruger bordsalt i stedet og det vil være rigtig godt at gøre dette, når man har små børn, der skal spise samme mad som den øvrige familie :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske