Svar: Dårlig søvn om natten samt i tvivl om mad
3. juni 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Bassens mor
Det lyder ganske rigtigt som en stor og dejligt dreng du har dig der, han lyder til at trives og have det godt - og det lyder også som om at du et eller andet sted har indstillet dig på at han sover mange lure i løbet af dagen og at du føler det fungerer ... Hvis du har det godt med en sådan rytme og synes det virker, så er det naturligvis fint med mig, at lade ham sove og selvregulere fuldstændig som han vil og gør :)
Der er dog ingen tvivl om at søvnen og rytmen om dagen også spiller ind på søvnen om natten. Og at det at jeres dreng generelt powernapper og har en rytme med at sove meget korvarigt, vågne op og være på og sove kortvarigt igen, også spiller ind på hans opvågninger og søgen mod dig om natten.
Men det er ikke det eneste,- der er for mig at se heller ikke tvivl om at din dreng er meget afhængig af din nærhed og din fysiske kontakt for at kunne sove og det er naturligvis et skråplan at han skal tage op og vugges i dine arme hele natten igennem for at kunne sove. Det er ikke kun dig der har brug for sammenhængende søvn det har han bestemt også, så I er nødt til at ændre på denne vane - for jeres begges skyld!
Det er vigtigt at du er opmærksom på at din dreng ikke skal forbinde flasken med at falde i søvn, at han ikke skal sove med den i munden. Det handler om at du skal være bevidst om, hvad søvnassociationer du giver ham.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen. Det er helt naturligt for et barn på 7 måneder at få mælk som en del af putteritualet.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Ud over at din dreng kan være afhængig af flasken for at sove, så lyder det bestemt også som om at han er meget afhængig af din favn, af din nærhed for at falde i søvn og det er måske det, som er hovedproblemet hos jer, som jeg ser det.
Det er helt naturligt og helt okay med den alder han har, at han får mælk inden han skal sove. Det er også helt naturligt at han har brug for at mærke dig, blive betrygget, hjulpet til fysisk beroligelse osv. når han skal sove, du kan ikke forvente at han i en alder af 7 måneder, kan lægges spilvågen i sin seng og derefter falde i søvn af sig selv. Men det er ikke længere nogen god idé at lade ham sove i din favn og du er nødt til at ændre på denne vane.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og netop børn i 6-7 måneders alderen sover ofte meget uroligt. Han er så gammel nu at han fint kan ænder stilling, han triller om på maven, om på siden osv. men han er stadig så lille at det er svært for ham at blive lagt rigtigt igen, når han vågner om natten. Derfor har børn i denne alder brug for stillingsskift, hjælp til at blive lagt rigtigt igen - og det er ikke det samme som at behøve mælk eller at han behøver komme op i dine arme, hver gang.
Han kan altså sagtens have små opvågninger hele natten igennem uden at det er unormalt - faktisk er det ret normalt - og det er vigtigt at han der lærer at sove uden at få mælk og uden at blive taget op.
I stedet må du så forsøge at give ham en anden søvnassociation, måden du kærtegner ham på, en sutteklud ved ansigtet eller f.eks. små beroligende ord du siger. Netop det med at kunne sige "ssshh-ssshh" kan være rigtig godt, fordi det er noget du også kan gøre på afstand. Hans underbevidsthed vil registrere at du er der, ligesom du var der da han faldt i søvn og det vil hjælpe ham videre i søvnen, fordi du og dine ord er en søvnassociation han kan bruge og som er bedre end afhængighed af f.eks. flaske eller favn.
Det lyder som en rigtig god idé at tage siden af tremmesengen og koble hans seng til din. Så han puttes i sin egen seng og så du om natten kan berolige ham ved at lægge dine hænder på hans krop, holde hans hænder og fysisk hjælpe ham til at få samling på sig selv - men stadig imens han ligger i sin egen seng. Så han lærer at sove der.
Hans behov for mælk er 4 flasker dagligt og jeg anbefaler normalt at de ligger aften, sen aften, tidlig morgen og inden middagslur. Netop fordi de så sikrer ham mælk nok og samtidig giver plads til mere rigtig mad i maven. Jeg er derfor ikke enig med din sundhedsplejerske i at han skal kunne klare sig uden mælk fra kl. 20 til 7-8 stykker, når han står op. At sove igennem uden mælk i denne alder, er ca. 6 timer og det synes jeg er et realistisk mål - at forvente at han kan sove 10-12 timer uden at få mælk - det synes jeg er dømt til at mislykkes på forhånd ...
Det er helt normalt at børn kan blive lidt trætte af mos og grød i perioder og derfor er det også vigtigt at du nu varierer hans indtag så meget som muligt og lader ham få mere og mere familiemad, mad der smager af noget - mad som tager udgangspunkt i jeres mad.
Han må meget gerne få ris med sovs, kartofler moses med sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen, kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs, krydret med timian, oregano og lidt løg ... han må gerne få lasagne og andre børnevenlige retter, naturligvis moset i en konsistens som han kan kapere - det behøver ikke kun at være kartoffelmos og lignende ting han får - rigtig mad, jeres mad, moset så han kan spise det, vil være rigtig godt og sandsynligvis gøre at han igen begynder at synes maden er spændende.
Han er en fysisk stor dreng og har derfor naturligt også behov for en del væske - vand er rigtig godt og det er super at han drikker 2-300ml vand dagligt ved siden af sine 4 flasker. Det må han gerne. Men mælken er for mig at se stadig et reelt behov - også på ydertidspunkterne.
Så jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske