Brev:
Dårlig søvn om natten samt i tvivl om mad
3. juni 2010
Alder:
7 mdr.
Dårlig søvn om natten samt i tvivl om mad
Hej Helen
Ja så er jeg nød til at have din ekspert hjælp igen, selvom det nu ikke er så lang tid siden, jeg sidst skrev.
De sidste 3 uger har vores 7 mdrs. dreng sovet dårligere og dårligere om natten, og jeg har derfor brug for nogle nye råd og både det og mht. mad.
Hans søvn om dagen, har jeg igen igen igen forsøgt at ændre men uden held – de råd, du har været sød at give, virker bare ikke. Så nu får han lov til at sove, som han har behov for om dagen, og lave de respektive ting på de tidspunkter, hvor han synes, de er sjove. Jeg synes, vores dage forløber fint. Han er en generelt glad dreng.
Vi laver stadig meget gymnastik og sanglege i løbet af dagen. Jeg bruger også en del tid på at øve at ligge på maven og lege med sine fødder (begge dele er han ikke så god/villig til, især ikke efter han er begyndt at kunne sidde selv.)
Vores dagsrytme ser ca. sådan ud (kan dog godt variere):
5.30: vågner, står op
6.30: puttes til morgenlur – sover ca. 40 min
7.30: havregrød 1,5dl, frugttopping, vand
8.45/9.00: puttes til formiddagslur – sover 30/35 min
10.00: går tur med hund i barnevogn – ca. 25 min
10.30: får frugtstykker i hånden, et stk af en havregrynsbolle m/smør, frugtmos sammen med en ½dl majsgrød. Vand
11.15: puttes til middagslur nr. 1 – sover ca. 30 min
12.00: grøntsagsmos m/kød eller fisk. Diverse grøntsagsstk i hånden samt ristet rugbrødstk. Vand
13.30: puttes til middagslur nr. 2 – sover ca. 30/35 min. Flaske 100ml
14.15: går tur med hund i klapvogn – ca. 25 min
15.00: får frugtstykker i hånden, et stk af en havregrynsbolle m/smør, frugtmos sammen med en ½dl majsgrød. Vand
15.30: puttes til eftermiddagslur – sover ca. 35/40 min. Flaske 100ml
17.30/18.00: grøntsagsmos m/kød eller fisk, kartoffelmos, hvis vi får noget ”sovs”, så smager han lidt af det. Hvis ikke han vil spise noget, får han ca. ½ dl. cultura med frugtmos i. Vand. Derudover får han diverse grøntsagsstk samt rugbrødsstk at gumle i.
19.00/19.30: puttes til natten – flaske 170ml. Falder til ro efter ca. 10 min
20.30: vågner – vil ikke sover videre før end han kommer op i mors arme. Falder til ro efter ca. 5 min
21.00: vågner – vil ikke sover videre før end han kommer op i mors arme. Falder til ro efter ca. 5 min
21.45-23.30: sover ikke rigtigt i denne periode - vågner med 5 min mellemrum. Vil ikke sove/falde til ro, før end han kommer op i mors arme. Når han bliver lagt i sengen, går der ca. 5 min, så siger han til igen.
23.30: flaske 200ml. falde til ro efter 10 min
01.30: vågner - vil ikke sover videre før end han kommer op i mors arme. Falder til ro efter ca. 5 min
02.00: vågner - vil ikke sover videre før end han kommer op i mors arme. Falder til ro efter ca. 5 min
02.30: vågner - vil ikke sover videre før end han kommer op i mors arme. Falder til ro efter ca. 5 min
03.00: vågner – vil ikke længere falde til ro i tremmesengen. Mor tager ham ind i sengen. Sover efter ca. 15 min. (nogle nætter kommer han ind før, afhængig af hvor udmattet jeg er)
04.30: flaske 80 ml
Når han kommer ind i vore seng, ”higer” han åbenbart så meget efter kontakt, at han ikke vil falde til ro ved at ligge mellem min mand og mig. Han vil kun falde til ro i mine arme, så sådan sover han og jeg resten af natten. Det er jo umiddelbart også ok, men jeg sover ikke fantastisk godt på denne måde, og han sover også meget uroligt. Jeg nyder selvfølgelig at have denne nære kropskontakt til ham og har ikke noget imod, at han kommer ind og sover i vores seng i løbet af natten – jeg vil jo gerne overdænge ham med kærlighed og tryghed :) Men jeg vil jo også gerne samtidig havde, at både han og jeg får noget søvn, og noget bedre søvn.
1) Hvad kan hjælpe ham med at falde til ro i løbet at natten?? Han bliver fortsat puttet i soveposen. Vil det hjælpe at sætte hans tremmeseng ind i vores værelse ved siden af min side af sengen, fjerne den ene side af tremmerne, og sætte den klods op af? Eller er der andet, der skal til?
2) Vores dreng har den sidste 1½ mdr. mildest talt ikke været meget for hverken kartoffelmos, grøntsagsmos eller kød/fisk. Jeg har forsøgt alle mulige afskygninger, sammenblandinger, ”ej-sammenblandinger”, og forsøger at variere hans kost, så han ikke bliver træt af maden, men jeg kan kun få nogle få tsk i ham. Han har tidligere spist det med stor lyst. Hvad kan jeg gøre bedre??
3) Vi har fået en ny SP – før end beregnet. Hun siger, at med den alder han har, skal han have ca. 700-800ml mælk/erstatning i døgnet. Herfra skal modregnes det han får i grød (grøden bliver lavet som følgende: 1dl gryn, 2dl vand, erstatningspulver svarende til 150-200ml). Hun mener, at hans mælkeindtag om natten er med til at hindre, at han spiser særlig meget om dagen. Hun mener, at jeg skal sløjfe måltidet 23.30 og 4.30. Så han kun får en godnatflaske 19.30, og så får en lille flaske når han står op.
Dvs. alt hans mad skal ligge om dagen. Det lyder jo også meget dejligt, og jeg kan godt følge hendes tanke, men jeg frygter lidt at slette hans nat måltider. Indtil videre er det jo det eneste middel, der virker til at få ham til at falde helt til ro om natten. Det skal siges, at om dagen har han ikke længere behov for at få en flaske for at falde i søvn. Jeg vil gerne høre din mening om dette forslag. Du har jo tidligere skrevet, at han fik for lidt mælk/væske, og så bliver jeg da lidt bekymret for, at han vil gøre det igen. Han drikker ca. 250-300 ml vand i døgnet.
Jeg vil lige nævne, at det mad han får i stk., sidder han med i hånden og gumler på. Han spiser som sådan ikke maden, men får dog nogle små smagsprøver af. Det er først her den sidste uge, at han er begyndt at få lidt majsgrød til mellemmåltiderne. Dette har jeg gjort, da han næsten ikke spiser noget af hverken frokost eller aftensmad - med mindre dette er grød m/frugt, eller yoghurt m/frugt. Dvs. han vil gerne have tre hovedmåltider om dagen, blot det er grød med frugt.
Han er indenfor den sidste måned begyndt at kunne dreje rundt om sig selv, især når han ligger på maven. Han forsøger også på at kravle, han får skubbet sig selv baglæns, og et par enkelte gange forlæns. Han har også den sidste måned kunnet sidde selv. Jeg tror lige pt, der sker meget med hans udvikling. Det kan jeg næsten også fornemme i hans søvn – han græder en del i søvne. Så det spiller selvfølgelig også ind på hans dårlige søvnmønster.
Jeg er dog bare bange for, at han kommer tilbage i den tidligere dårlige vane med ikke at ville sove, før end han har været i mors arme 30-40 min og vågne endnu flere gange end nu, og jeg vil derfor gerne gribe ind, inden vi når derhen. Nu var mængden af hans søvn (og morens) endelig nået derhen, hvor det var acceptabelt. Men det er de sidste uger, gået drastisk ned ad bakke. Der er ingen ændring om dagen, kun om natten. Han er stadig let at putte både om dagen og om aftenen.
Jeg vil til slut nævne, at han er i stor trivsel:). Han er en rigtig basse på 72 cm og vejer 9,7kg – så det er jo ikke fordi, han ikke får mad nok. Jeg vil dog blot gerne vide, om jeg kan gøre noget bedre, så han har lyst til at smage/spise nogle flere grøntsager og kød.
Undskyld det blev så mange spørgsmål, men der bare så meget, jeg er i tvivl om.
Med venlig hilsen
Bassens mor