Svar: Madindtag
3. juni 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Elvisa
Det er meget fint at du giver 2 flasker dagligt og derudover supplerer med mme i grød og mos, lavet specielt til ham. Hvis han samlet når op på 400ml mme dagligt, så er hans behov for jern dækket og det vil være rigtig godt at sikre sig dette indtil 1 års alderen.
Det er meget fint at du ikke giver ham mme af kop til alle måltider, men sørger for at han også lærer at drikke vand. Vand er den bedste størstslukker og smager ofte også bedre end mme - faktisk kan smagen af mme godt fylde en del, hvis det både er i maden, i flaske og gives af kop og han kunne godt risikere at blive temmelig træt af den smag - samtidig med at mme jo også mætter mere end vand og tager pladsen op for den egentlige mad ...
Overordnet set synes jeg din dagsplan er fin og varieret og det er super godt at du både giver mad i små stykker og supplerer med skemad ved siden af, netop for at sikre at han får mad nok.
Det gør ikke spor at han spiser lidt, det er meget bedre at han spiser små hapsere af brød, frikadelle eller lignende og så suppleres med et par skefulde mos ved siden af - netop fordi han så får variationen.
Det er rigtig dejligt at han gerne vil spise selv og nyder at sidde med f.eks. agurk i hånden - også selvom han nyder det så meget, at han ikke vil af med det :) Han kan spise med fingrene og det er vigtigt at han nu får lov til at øve sit pincetgreb, gaffel kan han også lære nu - men ske mestrer han ikke endnu, her skal han være noget ældre. Han vil dog sikkert gerne sidde med en ske selv, når han hjælpes :)
Prøv at give ham maden adskilt og lad den være varieret i farverne, så der sammen med lidt rugbrødshapsere også ligger lidt godt kogte pastaskruer, lidt kogte gulerødder, ærter og majs på tallerkenen og lidt små stykker frikadelle, en kartoffelbåd, ½ hårdkogt æg eller lignende på tallerkenen. Nogle gange er det for meget at ligge det hele foran ham på en gang og han kan ikke overskue det - det er helt normalt. Prøv i stedet at starte med lidt brød, følg så efter med pastaskruer, når de er spist så prøver du at give ham en kartoffelbåd osv. så han på den måde får lidt nyt, lidt variation, noget der gør måltidet spændende og varieret.
Det er helt okay at du verbalt prøver at motivere ham til at spise og nogle gange også prøver at "lege maden ind", men prøv også om ikke du netop ved at servere maden som beskrevet, kan få gjort selve maden så interessant at den er værd at spise - uden at man behøver lege :)
Det vil være godt, hvis du kunne give ham lidt mellemmåltider, så der ikke går 2-3 timer mellem hvert måltid, hvis han ikke spiser særlig meget af gangen. Ved at indføre f.eks. et mellemmåltid om formiddagen, kan du sikre at han ikke går for længe uden mad. Et mellemmåltid kunne være ½ bolle med smør, frugtmos, frisk frugt i hånden, f.eks. også bær - et dejligt stort jordbær vil han sikkert elske at sidde med :)
Hans søvn, tidspunkterne for hans lure om dagen, varigheden osv. lyder meget fint.
Det er helt naturligt at han ikke har tid til at spise og hurtigt går igang med noget andet, vil ned og lege, lader sig forstyrre osv. Det hører alderen til og du skal ikke være bekymret. Han lyder til at være en dreng som faktisk har det rigtig godt og som er igang med en god og sund udvikling. Han lyder til at være en dreng der trives - så ro på :)
De gode vaner skabes ved at I spiser sammen og ved at han får mad, der tager udgangspunkt i jeres mad og det lyder som om at I gør det rigtig fint.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske