Svar: Hun står meget tidligt op
3. juni 2010
Alder:
16 mdr.
Kære Astas mor
Jeres datter har en alder lige nu, hvor hun så småt begynder at kunne forholde sig til at I er der, selvom hun ikke kan se jer. Indtil nu har hun ikke helt forstået, hvor I var ,når I var ude at syne, hun har følt sig forladt og alene, når I er gået fra hende ... men nu begynder hun at vide, at I er inde i stuen eller i soveværelset og hun ligger alene i sit eget værelse og det er helt naturligt at hun søger jer, søger jeres kontakt og nærhed, når hun vågner tidlig morgen kl. 04.30.
Da hun tydeligt virker til at have behov for sin søvn, virker træt og ikke som om at hun er vågen og parat til egentlig at starte dagen, så synes jeg faktisk at I skal lade hende komme ind til jer om morgenen. Det er helt naturligt at hun har brug for at komme ind og putte hos jer, få trygheden, mærke roen osv. og det vil være trygt og dejligt for hende.
Hvis I ikke vil have hende i dobbeltsengen, så kan I give hende en madras på gulvet, hvor du så stadig kan ligge og holde hende i hånden, så hun kan mærke at du er der og blive beroliget at det.
Mennesket er flokdyr og de fleste af os sover bedst, når vi sover sammen med dem vi holder af - du vil sandsynligvis også sove langt bedre sammen med din kæreste/mand end du gør, hvis han lægger sig ind i et andet rum .. Og det samme behov har jeres datter. Hvis hun kunne tale ville hun sikkert sige "Hvorfor sover I sammen, når jeg ikke må?".
Jeg synes derfor du skal lytte til hendes behov for nærhed og kontakt lige nu og lade hende få den tryghed ved at komme ind til jer. Du skal naturligvis stadig holde fast i at hun skal sove i sin egen seng og puttes der om aftenen og de første opvågninger hun har, skal hun forsat hjælpes til ro og sove videre i egen seng, men tidlig morgen synes jeg faktisk det er okay at hun kommer ind til jer ...
Det lyder ikke umiddelbart som om at jeres datter har en tidlig søvnfase og et behov for at få ændret sit indre ur, sin cirkadiske rytme. Hos jer lyder det som et reelt behov for tryghed :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske