Brev:
Hun står meget tidligt op
3. juni 2010
Alder:
16 mdr.
Hun står meget tidligt op
Hej Helen,
Jeg har i flere måneder flere gange tyet til din brevkasse for at finde råd om diverse ting vedr. vores datter, og hvor har jeg altså bare fået mange gode tips, så tak for dem. Nu prøver jeg for første gang selv med et spørgsmål.
Vores datter på 16 måneder er de sidste 2-3 måneder begyndt at vågne tidligere og tidligere om morgenen. Desværre er hun ikke frisk når hun vågner, men hun er umulig at lægge i sin seng igen, hun bliver ved at rejse sig op og række armene op efter os, og spænder helt op hvis vi prøver. Vi har nogle gange kunnet få hende til at tage ½-1 time mere i sin barnevogn, men det er heller ikke optimalt – jeg synes, at om natten sover man i sin seng. Når vi opgiver at lægge hende igen og tager hende op, er hun pylret og træt, og der går 15-25 minutter før hun er rigtig vågnet og frisk og glad.
Hun bliver puttet ved 19.30 tiden, og sover typisk efter et kvarters tid. Hun vågner gerne 1-2 gange i løbet af natten, hvor hun sidder op i sengen, og skal have sin bamseklud, lægges ned, og lige puttes igen. Om morgenen vågner hun p.t. mellem 4.20 og 4.40, og det er bare alt for tidligt synes vi. Tænk at vi skulle nå dertil, hvor vi synes det er luksus hvis klokken er over 5!
Hun startede i vuggestue i marts, og det var heromkring hun begyndte at vågne tidligt. Vi var på ferie i USA inden vuggestueopstart, og det gav lidt kuk i hendes indre ur, og med opstart i vuggestue, og en del rejsedage for hendes fars vedkommende, var det alt i alt en ret turbulent tid for det lille menneske, så det troede vi var grund til hendes tidlige opvågnen. Dengang var det dog først omkring 5 – 5.30 at hun vågnede. For et par uger siden begyndte hun at strække den til omkring kl. 6 og endda også nogle dage 6.30, men det holdt kun en uges tid. Hun har for få dage siden fået dræn i ørene, men det har ikke gjort nogen forskel for hendes søvn.
Om dagen i vuggestuen sover hun typisk en middagslur på 1½-2 timer fra klokken ca. 11.30. I weekenderne hjemme bliver det tit til 2 lure, da vi ikke kan holde hende aktiveret på samme måde som i vuggestuen, men så fordeler den samme sovetid sig bare på 2 lure. Nogle dage er hun også så træt, at vi må putte hende igen ved 7.30-8 tiden, og så tager hun 1½ time der, altså resten af sin nattesøvn. Selv de aftener hvor hun af en eller anden grund sover senere, vågner hun stadig lige tidligt.
Hun har aldrig været særlig god til at sove om dagen – da hun var 3 måneder gik hun over til at sove 45 minutters lure, og efter nogle måneder blev det til 35 minutter, og efter de første 3 måneder har hun kun sjældent sovet over 2 timer samlet i løbet af en dag. Jeg tror ikke hun er et barn med et stort søvnbehov, men jeg har alligevel på fornemmelsen at hun ofte sover alt for lidt. Hendes nattesøvn bliver jo kun på ca. 9 timer, og hendes dagslure på 1½- 2 timer. Er det ikke for lidt søvn for en pige på 16 måneder? Har du nogle gode råd til, hvordan vi kan få hende til at stå bare lidt senere op om morgenen?
Jeg glæder mig til at læse dit svar.
Med venlig hilsen
Astas mor