Svar: Dagsøvn og putning
3. juni 2010
Alder:
4 mdr.
Kære mor i superkondi :)
Tak for dit brev, tillykke med lillebror og velkommen tilbage. Det lyder som om at I har det godt og at Emilie trives som storesøster, - trods lillebror kræver en del af jer alle sammen ...
Det kan ikke udelukkes at det stadig er ørerne der spøger, børn kan få mellemørebetændelse få timer efter de er set i ørerne af en ørelæge - det kan nogle gange opstå næsten som lyn fra en klar himmel ... Og med den historie jeres dreng har bag sig, så er han jo umiddelbart disponeret for at have problemer med ørerne, så gråd og utilfredshed med at skulle ligge ned, kan meget fint stamme derfra - og selvom han er tjekket i ørerne for 12 dage siden, der er desværre ingen garantier :(
Men, når det er sagt, så lyder det som en rigtig god idé at arbejde på en lidt fast plan for dagen og jeg synes faktisk I skal starte med at give jeres dreng lidt skemad. Han virker umiddelbart som en vågne og meget aktiv dreng og han kunne sagtens være parat nu. Det at begynde med skemad vil på sigt hjælpe jer til en bedre rytme, hvor han netop får skemaden, når han vågner af en lur, vand af kop og så får mælk inden han skal sove næste lur - på den måde kommer du ind i den rytme du søger, hvor han naturligt vil sove længere, fordi han også er mæt og har spist inden han bliver puttet. En rytme som nu hvor han spiser meget, når han vågner og derfor ikke vil have før han puttes igen er uhensigtsmæssig fordi det jo gør, at han netop ikke kan sove særligt længe, før han atter har behov for mad/mælk.
En anden mulighed er naturligvis at du supplerer din amning med en flaske, fordi mme normalt vil mætte mere end modermælk gør, så børn sover ofte lidt længere på en flaske end de gør på en amning. Der er ingen der siger at du skal overgå fuldt til flaske, du kunne jo overveje at gøre begge dele - bare en tanke ...
Men ellers ser mit forslag til en dagsplan således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes i mors seng og sover lidt videre, storesøster vågner og dagen begynder.
Morgen 8: Får en lille ammetår og I gør klar til at køre storesøster i børnehave.
Sover morgen/formiddagslur i bilen, sover en lille times tid mellem 8.30-9.30
Formiddag 10-10.30: Tilbydes lidt grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 11.30-12. Du kan trille ham i barnevognen, men du kan også vælge at du her prøver at lægge dig med ham og amme ham liggende i dobbeltsengen - ligesom du gør om natten. Lad ham spise rigtig godt fra dig og falde i søvn i din seng - så må du sikre sengen med puder osv. så han ikke kan trille ned, eller evt. blive liggende med ham og selv få en lille skraber :) Det er også tilladt. På den måde kan og burde han kunne tage en lidt længere lur.
Eftermiddag 15: Ammes rigtig godt, leges med, stimuleres osv. og der gøres klar til at storesøster skal hentes.
Sover sin 3. lur
Aften 18: Der tilbydes her lidt grøntsagsmos, når I er kommet igang med skemaden om formiddagen. Start om dagen først. Indtil da ammer du om aftenen her, som du plejer.
Ammes (eller måske en flaske) og puttes til natten ca kl. 20-21 som nu.
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 03: Ammes
Du skriver at han typisk spiser hver 3 time +/- ½ times tid, derfor har jeg forsøgt at lave planen så han netop får mad ca. hver 3 time, altså som han plejer, men stadig også forsøgt at lave en plan, som tager hensyn til den fremtidige rytme, hvor han får skemad først (når han vågner af en lur) og mælk inden han så puttes til næste lur.
At han vågner efter 30-40 minutter er naturligvis frustrerende og jeg tænker derfor at netop den fysiske kontakt, nærheden og at du ligger hos ham, holder dine hænder på hans krop, lader ham mærke din ro - det kan faktisk godt gøre at han vil kunne sove en længere middagslur. Det kan altså være værd at prioritere dette i en periode, for at få ham ind i rytmen og få påvirket hans indre ur til netop dette behov :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker og plan videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske