Brev:
Dagsøvn og putning
3. juni 2010
Alder:
4 mdr.
Dagsøvn og putning
Hejsa!
Så vender vi tilbage som medlemmer efter lillebrors ankomst- med nye store udfordringer.
Lillemanden er lige 4 måneder, vejede for 1 måned siden 7,33 kg og var da 54,5 cm. Han er født til termin med en vægt på 4,3 kg.
Han har haft en mild skævhed i nakken som vi har været i kiropraktorbehandling for. Nu bevæger han sig frit, kan rulle fra ryg til mave, trække sig selv op i armene og er glad og tilpas når han er udhvilet.
Han har yderligere været plaget af nogle slemme forkølelser og har faktisk siden han var 10 dage gammel og indtil for ganske nylig været let snottet.
Han har haft mellemørebetændelse på det ene øre og har stadig væske på det ene øre. Dette blev diagnosticeret efter 2 uger med skrig og skrål ved putning, meget urolige morgener fra ca 04 og frem og til sidst et besøg hos ørelægen. Der var imidlertid ingen behandling på det tidspunkt, da det kun var væske. Ugen efter - ny forkølelse- og MØB med efterfølgende penicillinbehandling. Dagen efter dette sov han 3 timer i træk, så jeg troede han var bevidstløs!
Forud for dette har vi siden han var lille skullet gå med ham hver 5.-10 minut for at holde ham sovende. Han vågnede og skreg i søvne. Men efter penicillinbehandlingen sover han nu fint - når han sover! Han skreg utrøsteligt fra vi lagde ham i vognen og til han sov. Men ingen havde mistanke om ørerne- ikke engang vagtlægen som jeg besøgte. Heldigvis fandt vi årsagen!
Det skal lige siges, at det var midt april han var i behandling. Han havde herefter 3-4 uger, hvor han sov 1½-3 timer i hans lure om dagen og havde en smule uro ud på morgenen, men intet sammenligneligt med før. De sidste dage/uge har der ingen natlig uro været.
Sidste ørelæge kontrol var for 12 dage siden hvor der stadig var væske. Jeg har dog ikke indtryk af at han har ondt mere.
Han er blevet meget mere glad, men vi har stadig nogle trælse dagtimer, nu pga træthed.
Han er holdt op med at skrige i søvne, men sover ikke ret længe ad gangen og er så hurtigt pylret igen. Det tager LANG tid fra jeg putter ham til han sover og i det tidsrum skal han vugges/gås med. Ofte 45min! Jeg putter ham når al anden underholdning end at sidde hos mor medfører pyl ;o) Dvs. vil ikke ligge selv i kravlegård/aktivitetstæppe og ikke rigtig vil noget.
En typisk dag hos os (selvom der INGEN rytme er overhovedet) er eks:
Ammes ca 6 og vågner når storesøster står op mellem 6 og 7. Oftest kl 7.
Kl. ca 8 begynder han at virke træt men ikke putteklar; skal underholdes lidt mere og mere på arm. Vi kører i børnehave ca 8.30 og han tilbydes ammetår først men spiser sjældent ret meget.
Falder ALTID i søvn i bilen! Vågner efter ½-1 time og er sulten.
Vågner helt op og er glad og tilpas en times tid.
I dag f.eks fra 9.30 til 11 hvor han pylrede meget.
Tilbydes ammetår igen kl 11 hvor han er meget pylret. Vil intet have. Puttes og skriger hysterisk selvom jeg gik med ham. slapper dog efterhånden af og sover efter 45 minutter.
Men vågner sikkert om et øjeblik og er sulten!
Selv dage hvor han ikke sover i bilen og puttes med god stor ammetår efter 2-3 timer oppe så sover han max 1 time og er så klar igen til 2-3 timer. Ofte sover han 4-5 lure på en dag og sammenlagt max 3½ time.
Han puttes til natten kl 19.30- 20 men sover sjældent før en time senere. Spiser typisk kl 21, kl 24, kl 03 og 06 men har i lang tid spist mindst en gang mere. Pga. vores urolige morgener har han i lang tid fået en trøstetår som ofte har givet lidt mere morgensøvn til os begge, men de sidste dage har han sovet fint mellem amningerne og spiser så også mere normalt om natten.
Han spiser typisk hver 3. time plus/minus ½ time.
Jeg har læst mange af dine svar til jævnaldrende og vil frygtelig gerne have lidt rytme på ham men synes det er helt umuligt at ramme ind i fordi:
- han tit tager en powernap i bilen
- han ALDRIG vil tage et regulært måltid inden putning
- han ofte vågner efter 30-40 minutter og nægter at sove uanset hvor meget jeg går og går med ham. Det sker ofte når jeg har puttet ham med hele fundamentet for en lang lur.
Det er lidt svært at bestemme at han skal sove 2 timer når han bare nægter ;o) Det er især svært fordi han ofte vågner pga sult, spiser og så er vågen, men nægter at spise igen inden han puttes til næste lur, for så er der jo ikke så længe til man vågner af sult igen....
Hvordan får jeg det "reguleret" på plads så han får noget mere sammenhængende søvn om dagen?
Det skal lige siges at det ingen forskel gør hvis han f.eks. er oppe kl 6 eller puttes senere....(så nattesøvnen ændres)
Hvorfor skriger han sådan når jeg putter ham i barnevognen? Der er ingen tegn på smerter for hvis jeg først får ham lullet hen sover han fint nok og han kan sagtens ligge og lege på legetæppe i lang tid. Men i barnevognen- niksen biksen. Han holder kun op med at skrige når den kører. Det er ikke nok at stå ved siden af og rokke og nynne eller lign. (Tidligere skreg han hele tiden nu kan man lulle ham til ro ret hurtigt men vi skal gå med ham) Det sker også at han kan puttes uden at vi går med ham men han smågræder/skriger stadig mindst 10 min selvom jeg står hos ham.
Er han udhvilet kan han dog sagtens ligge og lege dernede mens vi er eks. på legepladsen med storesøster. han kan også ligge i lang tid og kigge på et træ i haven der bevæger sig lidt, men når han er ved at være træt så skriger han til han falder hen...
Om aftenen er der ingen problemer hvis bare han fornemmer at vi sidder hos ham. Han puttes ved at vi tilbyder en ammetår, får en sut og så sidder en af os hos ham til han sover. (Han sover i tremmeseng ved siden af mig).
I hans vågne timer er vi stort set altid hjemme undtagen besøget i børnehave og mødregruppebesøg. Vi har aktivitetstæppe, han er lidt med i bæreselen, elsker at hoppe og tumle, sidder lidt i skråstol (oftest ved aftensmaden) og jeg synes egentlig vi aktiverer ham godt både mentalt men også med en masse gymnastik og bevægelse.
Det blev lidt langt men tænkte det er nødvendigt at kende lidt til hans allerede lange forhistorie. Det er helt sikkert her vi har fået nogle dumme vaner, men hvordan kommer vi "ud" igen.
Håber meget du kan hjælpe mig!
Det skal lige siges at vores egen sundhedsplejerske mener han trives fint, men foreslår at vi måske forsøger at mætte ham med grød om dagen. Ellers er hun vist også ved at være blank for ideer! Men det er skisme hårdt at være familie når den ene hele tiden render rundt med barnevognen for at lillebror kan få sovet nok til at vi har nogle ikke pylrede timer....
Mange hilsner
En mor i superkondi ;o)