Svar: Forslag til dagsrytme
3. juni 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Den plan I har for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud.
Du må meget gerne amme din datter aften, midt nat og tidlig morgen, hvis den rytme fungerer bedst for jer alle. Der er ingen problemer i at hun sover sit lange søvnstræk mellem kl. 20 og 02/03 i stedet for mellem kl. 23/24 og 06. At sove igennem er at sove ca 6 timer uden at få mælk og det gør hun jo nu, så det er fint.
Den tidlige morgenamning kan godt risikere at spille ind på hendes indtag af morgengrød, hvis den ligger sent om morgenen. Hvis hun umiddelbart kan sove længe uden at få mælk tidlig morgen, så må du gerne springe den amning over (hun har jo så fået mælk kl. 03) og så starte dagen med grød og vand af kop og så kan hun ammes inden hun skal sove formiddagslur. Det vil være helt okay, at gøre det på denne måde.
Men søger hun brystet mellem 5-6 og ammes og derefter vågner og er klar til skemad kl. 8, så er det naturligvis også helt fint, så gør du sådan. Fleksibilitet er nødvendigt og mine planer er kun ment som rettesnore, man skal ikke være rigid :)
Jeres datter vil naturligt begynde at skulle springe sin powernap over først på aftenen og vil der også begynde at kunne sove lidt tidligere for natten i stedet. I takt med at hun begynder at gå tidligere til ro for natten, vil hun naturligt også have lettere ved at stå tidligere op og i takt med at dagen starter tidligt, vil hendes rytme, naturligt flytte sig frem, så formiddagslur, middagslur, dagens måltider osv. kommer til at ligge tidligere end de gør lige nu.
Måske vil hun stille og roligt rette det lidt ind selv og I vil fornemme at hendes behov ændres, måske vil det være nødvendigt at I holder lidt fast i bestemte tider, f.eks. sørger for at dagen ikke starter for sent, men vækker hende blidt om morgenen og lader dagen begynde, så hun bliver vænnet til en rytme, hvor hun er aktiv fra morgenstunden og derfor også sover tidligere dagen igennem.
Der er lang tid til november og hendes søvnrytme, hendes indtag af mad, hendes behov for mælk, hendes aktivitetsniveau osv. vil ændre sig rigtig meget de næste mange måneder frem, så I kan ikke på nuværende tidspunkt eller i løbet af sommeren begynde at planlægge, hvordan rytmen skal se ud i november. I er nødt til at tage udgangspunkt i hendes behov her og nu og tro på at behovet naturligt ændrer sig og derfor vil dagen naturligt se anderledes ud til den tid :)
Da hun er 6 måneder nu, vil hun til november være 11 måneder. Hun vil stadig have brug for at sove 2 lure dagligt, men hun vil ikke sove så meget om dagen som nu og der sker rigtig meget med hende. Så I skal slet ikke begynde at lave hendes rytme om i løbet af sommeren. I kan være nødt til at ændre på rytme 1-2 uger før I starter arbejde, men som det er lige nu er det ikke noget I kan eller behøver ændre på ... :)
Håber ovenstående giver lidt ro i sindet, forsæt endelig de gode ting I allerede er igang med, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske