Svar: Nattespiseri
1. juni 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Pia
Et barn på 10-12 måneder vil normalt have brug for 2 flasker dagligt, ialt ca 400ml mme, som sikrer barnets behov for blandt andet jern.
Ved siden af dette dækkes barnets væskebehov af den mængde mælk og vand, som barnet kan drikke af en kop og derudover spiser barnet almindelig varieret mad.
De to flasker vil normalt ligge aften og sen aften - f.eks. kl. 20 og 24 hvorefter barnet sover til næste morgen tidlig og starter dagen med morgengrød. Eller de vil ligge aften og meget tidlig morgen - f.eks. kl. 20 og 04, hvorefter han sover og står op og spiser grød sammen med I andre.
Hos jer får jeres dreng lige nu 3 flasker og det ekstra behov for mælk kan naturligvis godt skyldes ørerne, men det kan også være at han i løbet af dagen skal have mere mættende mad. Hans tre flasker ligger inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten og det vil altså umiddelbart være flasken inden middagsluren I skal væk fra. Flasken der ligger kl. 19 og igen mellem kl. 24 og 02 lyder helt relevante.
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 10 måneder ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, små stykker frikadelle, ½ hårdkogt æg, godt kogte pastaskruer, rejer, muslinger osv. Suppleres gerne yderligere med grøntsagsmos med kød eller fisk, så han bliver mæt nok, vand af kop.
Flasken inden middagslur trappes stille og roligt ud, så han få mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære. Puttes ca kl. 13.
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys, moset banan eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Han skal spise samme mad som I andre, det kan være pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, laks, frikadeller, farsbrød, rødspættefilet, ris med sur-sød-sovs eller hvad I nu kan finde på. Retter med mild fisk og hakket kød og sovs er ofte rigtig godt til børn. Der skal være mad i stykker og moset mad - kartofler kan f.eks. moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød inden sengetid, så I er sikre på at han ikke går sulten i seng
Flaske og puttes til natten ca kl. 19
Sen aften 24: Flaske og sover videre til næste morgen - eller lader ham vågne og bede om flasken selv og giver den så der, hvorefter han sover videre igen.
Når han bliver et år vil flasken sen aften normalt udgå og den sidste flaske der forsvinder er flasken, som han får, når han puttes. Den erstattes stille og roligt med en kop mælk, en banan og en godnathistorie :)
Håber at ovenstående giver lidt idé om, hvad du kan forvente og hvordan en dagsplan kan skrues sammen nu - og så rigtig god bedring med ørerne, det er godt nok synd for ham at han skal være så plaget med dem ...
God bedring og held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske