Svar: Skemad og sutteflasker
30. maj 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Din datter drikker ikke store mængder af sin flaske, 2 gange om dagen kun 90ml og måske er det derfor et reelt behov for at få mere mælk/væske, der gør at hun pludselig vågner kl. 03 og efterspørger det ...
Det kan dog også handle om at der jo går ret lang tid fra hun får sin grøntsagsmos til hun bliver puttet og at hun måske vågner fordi hun egentlig har brug for mere mad og reelt er sulten. Jeg har fuld forståelse for at du tilbyder grøntsagsmosen om eftermiddagen, fordi hun tager bedst imod den der - men frugtmos og grøntsagsstænger om aftenen er nok lige lidt nok. Hun har brug for noget mere mættende der - og ja, helst mere og mere af jeres mad - f.eks. ris med sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen osv. puttet i sammen med grøntsagerne.
Alternativet er at du en overgang slutter dagen med en godnatgrød, så du altså bibeholder grøntsagerne om eftermiddagen lidt endnu, men giver hende grød inden hun skal sove og derudover flaskerne som nu.
Hun må jo få rigtig mange ting nu og det er en rigtig god idé at give hende 4 skemåltider dagligt - det vil sige 2 måltider grød og 2 måltider grøntsagsmos. Derudover frugt som mellemmåltider, vand af kop og så sine fire flasker.
Det er rigtig godt at du er opmærksom på rodfrugter og at hun er glad for disse, det har ofte også en naturlig sødme, som mange børn godt kan lide. Hun kan få mos af alle slags grøntsager: Gulerod, blomkål, broccoli, squash, ærter, majs, porrer, pastinak, persillerod og også gerne forskellige kåltyper. Det man skal være opmærksom på med grøntsager er at selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder.
Du kan give hende kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give hende de fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og hun må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Hvis du laver en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs og det er krydret med timian, oregano, løg og lignende milde krydderier, så må hun gerne få det. I det hele taget må maden gerne tage udgangspunkt i jeres mad, den må gerne smage af noget og især sovs er ofte et hit hos børn. Det kan være alt lige fra smørsovs (i stedet for at komme fedt i mosen, kan det hældes over:)), tomatsovs, karrysovs, bearnaise eller brun sovs - hvad I nu kunne tænkes at spise.
Jeres datter har brug for mme indtil hun er 1 år og det er generelt en god idé at bruge mme eller sødmælk i maden for at energiberige den lidt ekstra på den måde. Havregrød som du f.eks. kun laver til hende, må du gerne lave med mme, men laver du en kartoffelmos på sødmælk, så kan I alle spise det samme.
Fra 9 måneder kan komælk udgøre en større del af hendes indtag, men stadig skal hun have mme til hun er 1 år :)
For mig at se lyder det altså som om at jeres datter skal have lidt mere mad - også selvom du synes hun spiser mere end tidligere og at du måske skal indføre et varmt måltid om aftenen inden sengetid :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske