Svar: Tynd mave - kostændringer?
15. juni 2003
Alder:
15 mdr.
Kære Marianne
Netop i 1½-2 års alderen synes jeg, at en del børn får lidt problemer med afføringen. Enten som jeres datter, hvor afføringen bliver tynd eller hvor de får dage, hvor afføringen bliver hårdere og sværere at komme af med.
Det er fint, at I prøver at undgå øllebrød og rosiner, når I har set, at det kan give problemer.
Jeg vil foreslå jer, at I giver A38, Acidophilus, cultura, evt. med ymerdrys eller lignende. Det kan også være en god idé med havregrød, eller give hende almindelige havregryn med lidt sukker og mælk. En lidt grov bolle, eller brød i det hele taget, kan også være godt.
I skal selvfølgelig altid være opmærksomme på, om hun har feber eller generelt bliver utilpas, så der er tale om decideret diarré. I så fald må I søge læge.
I skal altid sørge for, at hun får rigeligt med væske, da hun ved tynd mave taber lidt mere væske end normalt.
Håber ovenstående kan bruges.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske