Svar: Savner fast rutine i hverdagen
30. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev, dejligt at høre at I har fået en lille pige, stort tillykke med det :)
Det lyder for mig som om at jeres datter skal igang med lidt skemad, det er rigtig fint at du har forsøgt med lidt smagsprøver for at se om hun var klar - det lyder som om at hun er klar.
Det er meget fint med 5 flasker dagligt, måske kan hun godt have brug for en ekstra .... Ved siden af dette skal hun have skemad to gange dagligt - ikke store mængder mellem 1/2 og 3/4 dl. vil være helt fint, som hun nu viser lyst og behov for - og samtidig ikke så meget at maven går helt i stå. Hun skal have vand af kop til maden, så hun også får ekstra væske den vej.
Derudover skal du arbejde på at hun nu sover 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Den sidste lur er en kort powernap, her sover hun måske kun ½ time og det er fint.
En plan for dagen ser sådan ud:
Tidlig morgen 06.30: Flaske
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød af ris, majs, hirse, boghvede, quinoa, - evt. med lidt frugtmos som topping, både for at variere smagen men også for at holde maven igang naturligt. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16.30: Flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften 18: Grøntsagsmos af milde grøntsager, det kan være f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål, squash eller broccoli I begynder med. Igen vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20. igen varierer tidspunktet efter hvor sen og hvor lang en 3. lur hun har taget.
Sen aften/tidlig nat: Evt. Flaske
Som du kan se er der i denne plan plads til 6 flasker, det er ikke sikkert at jeres datter har behov for dette, hvis hun drikker 200ml i hver - modsat, så er hun jo fysisk en stor pige og kan godt have brug for meget væske, også nu hvor det er blevet varmere i vejret. Måske vil hun trives bedst med 5 flasker med 200ml, måske med 6 flasker, hvori der så kun er 180ml ... I må her forsøge jer frem.
Det er helt naturligt at du har oplevet hende som ekstra morsøgende og pylret i en periode, sådan bliver børn, når de udvikler sig rigtig meget fysisk og mentalt og lige nu har hun været igennem en fase, hvor hun begynder at skelne mere tydeligt imellem, hvorvidt hun er hjemme eller ude, i favn hos mor eller en fremmed osv. Og det er den forandring du har mærket :) Det er helt normalt.
Jeg håber at ovenstående plan giver dig lidt idé om, hvordan I kan få lidt mere faste rutiner ind i hverdagen og at planen og de indskrevne tidspunkter hjælper videre :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske