Brev:
Savner fast rutine i hverdagen
30. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Savner fast rutine i hverdagen
Hej Helen
Nu har jeg fulgt lidt med på sidelinien og nu er det min tur til at få lidt hjælp :-)
Du får lige hele forhistorien for at kunne følge med :-)
Den 1-1-10 blev jeg mor til en dejlig stor pige på 3980 g og 54 cm. fødslen gik meget hurigt men baby havde det fint.
De første 3 mdr. var vi ramt at koliklignende tilstand herhjemme, men da jeg besluttede at stoppe amningen blandt andet pga. manglende afføring i 16 dage og gå over til mme, så fik vi pludselig en MEGET gladere pige.
Oveni alt det andet, så har hun døjet meget med skæv og fastlåst nakke og vi får jævnligt besøg af fysioterapeut + besøg hos kiropraktor (senest i forgårs pga. fastlåsning igen)
Hun har altid sovet rigtig godt om natten og har kun været vågen for at spise en enkelt gang og i nogle perioder har hun endda sovet fra kl. 19-05:30 uden opvågninger.
Nu er hun lige straks 5 mdr. og nu skal jeg lige love for at der er sket nogle ændringer i hendes rutiner.
Hun vil ikke rigtig sove mere end max 1 time når hun bliver lagt til lur om dagen og når hun ikke sover længere, så kan hun heller ikke holde sig vågen mere end ca. 1½ time og så er det puttetid igen... så synes ikke rigtig at vi laver andet en at putte i løbet af en dag. Har øvelser der skal laves med hende hver dag pga. nakken og det er svært at finde tid til det hvis hun skal være bare nogenlunde frisk.
Nu er hun så også begyndt at have mange opvågninger i løbet af de sene aftentimer + om natten og vi kan ikke få hende til at falde til ro overhovedet medmindre hun får en flaske :-(
Hun sover på eget værelse, fordi jeg fandt ud af at vi nærmest vækkede hinanden når hun sov i vuggen ved siden af mig.
Synes vi har indarbejdet rigtig gode putterutiner med bad lidt rolig leg, mad og så lidt hygge i sofaen ved mor og far. Hun er rimelig god til at falde i søvn selv når hun bliver lagt, men nogle gange bliver hun så vild, at man er nød til at holde hendes arme for at hun kan falde i søvn.(lyder lidt voldsomt, men som regel tager det kun 1 min. at få hendes til at sove hvis man holder hendes arme- så det er ikke fordi hun ikke er træt at hun bliver vild)
Hun får 4 flasker mme af 200 ml. i løbet af dagen og så plejer hun at få den 5. om natten - kan hun have brug for mere i løbet af dagen?
Vi er så småt begyndt at introducere lidt smagsprøver af grød og mos og hun vil gerne spise det, men hun vejer 8,8 kg. og måler 70 cm, så jeg synes måske ikke rigtig at hun har brug for deciderede måltider lige nu - men det er måske mig der tager fejl? Hun viser stor interesse når vi spiser og drikker og sidder klar med åben mund :-)
Alt i alt er hun en glad og meget nysgerrig pige, men hun har også temperament og skal nok sørge for at fortælle når der er noget hun ikke vil!! Hun har lige haft en fase hvor hun reagerede MEGET kraftigt på andre mennesker og steder end mig og min kæreste - også selvom det var bedsteforældre hun så tit... det er hun heldigvis ovre nu og vi kan igen begynde at tage hende med andre steder.
Men det der egentlig er mit spørgsmål:
Hvordan kan vi få lidt mere faste rutiner ind i hverdagen? når vi står op kl ca. 06:30?
Undskyld det blev lidt langt :-) men synes det var vigtigt at du fik hele historien om vores lille prinsesse :-)
Håber du kan hjælpe os lidt?
Venlig hilsen
Christina (som næsten har skrevet en hel roman)