Svar: Vågner 1 time efter putning til natten
29. maj 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Sandra
De fleste børn på 9 måneder vil normalt trives rigtig godt med en rytme, hvor de sover 2½-3 timer om dagen og 11-11½ time om natten, ofte sover de omkring 14 timer på et døgn.
Du fortæller at jeres datter bliver puttet kl. ca. 19.30 og vågner 6.30 - altså en nattesøvn på ca 11 timer og så sover hun ofte 4 timer om dagen.
Når jeg angiver tal for søvn, så er det naturligvis gennemsnit og betyder at nogle børn sover mere og andre børn lidt mindre, men det kunne godt være, at jeres datter simpelthen vågner, fordi hun egentlig sover en del og derfor ikke har brug for at sove 1-2 timer om aftenen ....
I kan derfor godt overveje om I skal prøve at vække hende, så hun ikke sover helt så meget om dagen, prøv i første omgang at afkorte formiddagsluren, så hun der ikke sover 2 timer, men kun sover 1½ og lad middagsluren være som den er og se hvad der sker.
Jeg synes faktisk det er et forsøg værd.
Rigtig god weekend og held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske