Brev:
Søvnassociationer og mad - 7 mdr.
29. maj 2010
Alder:
7 mdr.
Søvnassociationer og mad - 7 mdr.
Kære Helen
Tak for dit svar på mit tidligere brev. Jeg skriver til dig med nogle kommentarer samt et lille ekstra spørgsmål angående søvn.
Som sagt er vores søn nu 7½ mdr og sover 2 gange dagligt og som jeg kan læse af dit brev er det fint.
Lige i øjeblikket er jeg ved at prøve at ændre hans dags-søvnrytme så han tager sin første lur lidt senere som du også foreslår. Men lige nu kan han kun holde til max 9. Men jeg regner med at du mener at jeg måske skal prøve at rykke det lidt hver dag??
Jeg vil lige kort skitsere hans søvnrytme som den oftest ser ud.
Vågner ca. 6.30
Prøver med havregrød ca. 7-7.30 og her svinger det hvor meget han indtager, men er begyndt at spise rimeligt der.
Puttes til første lur ca 8.30/9.00
Sover her lidt forskellig længde men som regel 1-1½ time.
Ca. kl. 10/10.30 giver jeg ham noget frugtmos samt lidt frugt, men han spiser aldrig særlig meget her. Ammer derfor nogle gange.
Ca. 11 prøver igen med grød og her svinger det igen om han spiser og hvor meget, tit gider han ikke rigtigt her.
Ca. 12/13 puttes til anden lur. Ammes hvis ikke han har fået tidligere
Vågner oftest inden 14 men jeg prøver at få ham til at sove længere.
”Spiser” lidt frugt og frugtmos og ammes nogle gange.
Herefter er han vågen indtil han skal sove. Han virker dog til allerede at begynde at være træt ved 16-16.30 tiden og hænger tit på min arm hele tiden da han ellers piver når han ligger/sidder selv, hvilket kan være lidt svært når jeg tit er alene med ham og vores 3 årige søn pga. min mands vagter.
Ca.18.30 går jeg ind i vores værelse hvor jeg ammer ham og putter ham og som noget positive i forhold til tidligere falder han omkuld med det samme fordi han er så træt. Tidligere puttede jeg ham kl. 1900 men det kan han slet ikke holde til nu selvom jeg syntes at det er tidligt han bliver puttet.
Ca. 23 vågner han og ammes og så er han desværre begyndt at vågne midt på natten og have svært ved at falde i søvn. Nogle gange prøver jeg at amme ham men det er faktisk ligesom om at han ikke rigtig er sulten. Jeg prøver at sige schh og holde ham på maven, skifte hans stilling mm men det er svært at få ham til at falde til ro. Til sidst tager jeg ham over i min seng hvor hen nogle gange falder til ro med det samme og andre gange går der lige lidt tid, men han falder reletivt hurtigt til ro i forhold til hvis han bliver i egen seng.
Så kan han godt vågne tidligt på morgenen og blive ammet for så at sove til ca. 6-6.30
Som sådan er det umiddelbart fint nok med den rytme hvis det passer ham men det eneste er den vågen periode om eftermiddagen hvor han bare bliver så træt og hængsyg. Ud fra dit tidligere brev kan jeg se at den rytme han skal prøve at få betyder at han først skal spise ved 18.00 tiden men det er vel noget jeg skal vænne ham mere og mere til for lige nu kan han ikke holde så længe. Og ligeledes at du foreslår putning kl ca.19.30 det er vel også der hvor jeg gerne skulle ende og ikke tvinge igennem nu for det kan han simpelthen ikke.
Du skriver også forslag til hvad han må spise (vores mad og lidt grovere end hidtil). Jeg prøver at give ham vores mad eller grøntsagsmos med kød af forskellig art men nogle gange er jeg nødt til at lave noget pulver havregrød eller risgrød og blande i for at få ham til at spise det. Er det ikke ok for at vænne ham mere og mere til smag og konsistens?? Tit vil han også kun spise når han sidder hos mig.
Så skriver du at jeg kun skal amme inden middagslur om dagen, men hvad hvis hen f.eks. ikke vil spise eftermiddagsgrød/frugtmos, skal jeg så ikke amme ham lidt der for ellers bliver han jo sulten på et tidspunkt inden aftensmad og ligeledes hvis han ikke spiser ved de andre måltider????
Mht vågneperioden midt på natten. Jeg har læst at du skriver noget om gode og dårlige søvnassociationer og bl.a. sutten er en dårlig i forhold til vane. Mener du dermed at hvis han vågner midt på natten at jeg ikke skal give ham sutten eller er det kun hvis han vågner let og egentlig selv kan falde i søvn at man skal prøve uden?? Og hvad tænker du i forhold til at tage ham over i min seng?? Vil jo helst ikke give dårlige vaner men det virker jo bare til at han har brug for den ekstra tryghed lige nu!!??
Håber du vil svare på disse ekstra spørgsmål da det er rart at være sikker på at men gør det rigtige:-)
På forhånd tak for svar
Kærlig hilsen
Sara