Brev:
Bange for at komme i seng
29. maj 2010
Alder:
17 mdr.
Bange for at komme i seng
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål angående min dejlige datter på 17 måneder. Hun trives og udvikler sig som hun skal og hendes temperament skinner også igennem. Hun går i dagpleje og hun er super glad for det.
Hun har lige siden hun var ca. 3 månder gammel kunne falde i søvn af sig selv både om aftenen og om dagen.
Problemet opstod for snart 14 dage siden hvor hun pludselig blev meget bange for at komme i seng. Hun bliver rigtig ked af det og virker meget bange. Vi har forsøgt at blive inde på hendes værelse til hun falder i søvn og det går, men der går lang tid før hun overgiver sig og vi må først gå ud når hun sover helt og det kan let tage 3 kvarter. Hun virker træt når vi putter hende.
Vi forsøger lige nu at sidde uden foran hendes dør så hun kan se os og det går også nogenlunde. Hun falder lettes i søvn hvis vi ligger med hende i vores seng.
De sidste par dage har hun også været ked af at sove middagssøvn og kan godt nægte helt at sove lige meget hvad vi gør selvom hun næsten ikke kan hænge sammen.
Det skal lige siges at ca 14 dage inden dette begyndte kunne hun godt vågne om natten og være meget bange, går ud fra hun drømmer. Når dette sker sover hun resten af natten inde hos os.
Min begymring går alt så ud på hvorfor hun pludselig er blevet så bange for at komme i seng (Der er ikke sket nogle radikale ændringer i vores liv)
Hvilke metoder kan vi bruge så hun trygt kan falde i søvn af sig selv igen.
Jeg er meget frustreret da jeg er bange får hun ikke er tryg og at hun får alt for lidt søvn. Normalt sover hun en middagslur på 2½-3 timer og hun plejer at komme i seng 19 - 19.30 og sove til næste mogen 5.30- 6.00. Nu er vi heldige hvis hun falder i søvn tidligst kl 20 og sover en afbrudt søvn og middagsluren svinger meget.
Håber du kan hjælpe os
Venlig hilsen
Rikke