Svar: Hvor gamle skal børn være for at undvære modermælk eller mme?
29. maj 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Jeg vil tage det helt roligt. Din datter ammes 3 gange dagligt og hun får ganske givet mere end 100ml af gangen. Du kan ikke sammenligne med det du malker ud, det giver ofte et upræcist billede af, hvad hun egentlig får.
Din datter vil arbejde med brystet på en helt anden måde end en brystpumpe kan gøre det og samtidig vil din nedløbsrefleks sandsynligvis også virke bedre og hurtigere, når det er hende der ligger der, end den gør, når du sidder og udmalker. Dertil kommer at du må gå ud fra, at hvis hun ikke får nok af dig de 3 gange du ammer og hun ikke drikker vand nok af kop i løbet af dagen, ja så vil hun naturligt begynde at vågne en ekstra gang om natten og søge brystet der. Du er derfor nødt til at tro på at hun har en naturlig evne til at regulere sit behov og så tilbyde hende brystet, når hun vil og du kan :)
Med hensyn til mælk i øvrigt, så er det fint at bruge mme i grød og mos, men måske kan hun ikke lide smagen så du kunne også prøve med lidt sødmælk. Hun bør ikke få store mængder sødmælk endnu, men lidt ved siden af amningen, netop i maden vil være helt fint.
Efter 9 måneders alderen kan komælk udgøre en større del af hendes indtag og hun kan få sødmælk af kop, få et surmælksprodukt som tykmælk, A38 eller neutral sødmælksyoghurt, men hun vil stadig have brug for enten modermælk eller modermælkserstatning til hun er ca. 1 år. Så de 3 amninger vil altså være rigtig gode at bibeholde de næste par måneder, når hun bliver 10 måneder kan du nøjes med at amme hende 2 gange dagligt og så kan hun få sit behov dækket fint netop ved at tilføre lidt mere sødmælk eller surmælksprodukt.
Men lige nu er det også helt okay at amme 3 gange dagligt og så supplere ved at bruge sødmælk eller mme i maden, forsøge med lidt sødmælk eller mme af en kop 1-2 gange dagligt, give hende lidt ost, sovs osv. som også er kilde til kalk og derudover skal hendes væskebehov så faktisk dækkes af vand.
Vand er den bedste tørstslukker og det er super godt at hun er glad for vand, det er rigtig vigtigt at børn lærer at drikke vand fra de er små :) Så vand når I er på tur er det bedste og I kan her have en kildevandsflaske med, præcis som I andre også ville drikke vand af. Mælk synes jeg ikke I skal transportere, hun behøver det ikke, behovet for mælk kan godt dækkes på anden vis.
Hvis hun slet ikke får mælk og dermed mangler kalk, så kan man naturligvis godt vælge at give hende kalktilskud, der fås forskellige slags og I kan tale med lægen om, hvorvidt det er nødvendigt.
Kalk eller calcium er vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Det anbefales at børn fra 6-11 måneder får 540mg calcium dagligt og at børn i 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Dette dækkes hovedsageligt gennem mælk. Det er som sagt almindelig drikkemælk, surmælksprodukter, mælk som indgår i madlavningen - og den mælk din datter får hos dig. Det hele tæller med.
Håber dette giver jer lidt råd og også ro med på vejen fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske