Svar: Søvn, vågner og græder
29. maj 2010
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det er højst sandsynligt ørerne der giver problemer, det er meget typisk at børn med øreproblemer falder roligt i søvn og så vågner op med skrig og gråd. Det skyldes at trykket i ørerne stiger, hvorved barnet får smerter, når det har ligget ned og sovet i lidt tid. Ligeså snart barnet kommer op på højkant, så falder trykket i ørerne og smerten og gråden stopper, barnet kan puttes og sover - indtil det så er galt igen.
Det kan dog også sagtens være alderen og udviklingen det påvirker søvnen hos jer lige nu. Jeres dreng er i separationsfasen og har derfor en stor motorisk uro, samtidig med at han har brug for at føle sig dig nær.
For at børn kan separere sig, så må de nødvendigvis også være tilknyttet og det betyder at man i denne periode, godt kan mærke at barnet pludselig virker mere morsyg, mere klyngene og dermed også helst vil opleve verden fra mors favn, når man møder fremmede. Det kan altså godt være et reelt behov for netop at få knus og kram, der påvirker ham lige nu.
Han er sandsynligvis igang med motorisk at kravle, rejse sig osv. og øver sig rigtig meget i at bevæge sig rundt om dagen - det gør han også om natten og han gør det ofte halvt sovende. Han får sig altså i søvne lagt op i kravlestilling, vender og drejer sig og vil, netop fordi han gør det halvtsovende, have behov for at blive lagt rigtigt igen. Børn laver i denne alder også det man kalder for "headbanging" hvor han f.eks. gentagende gange kan findes liggende i kravlestilling og slå hovedet ind i gavlen på sengen. Ligesom han kan lave "headrolling", hvor han ligger og kaster hovedet fra side til side - det er helt normalt, det handler om alder og udvikling.
Det at han motorisk begynder at bevæge sig mere og mere rundt op egen hånd, at han øver sig i at opleve verden osv. gør at han også i denne alder får rigtig mange stimuli, rigtig mange indtryk og alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor vil børn i denne alder ofte også opleves meget uroligt sovende, fordi de simpelthen drømmer rigtig meget. De kan småklynke, sætte sig grædende op osv. om natten og skal igen have hjælp til at blive lagt ned og blive puttet igen. De har brug for hjælp til at komme videre i søvnen.
Det er som regel en periode, det varer normalt 1-2 måneder, så er det ovre igen. Det man især skal være opmærksom på er, at man ikke får skabt nogle dårlige vaner. Det kan være at man f.eks. begynder at give barnet mælk eller sut hver gang de vågner op om natten ... Det kan man let komme til, fordi det virker, men det virker kun kortvarigt, så vil barnet vågne op og søge det igen og igen og igen - og det er vigtigt at du hele tiden har dig for øje, at han skal kunne sove med så lidt hjælp fra dig som muligt. Igen dog med hensyn til at han jo lige også har ekstra brug for dig, fordi han lyder til at have problemer med sine ører :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke - og god bedring med ørerne, håber drænene vil hjælpe jer godt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske