Svar: Kop spørgsmål
28. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Kære forvirrede
Det er faktisk et rigtig godt spørgsmål, for egentlig burde jeg måske ikke skrive kop, men i stedet skrive et lille glas. For faktisk er det bedste man ofte kan tilbyde børn at drikke af netop et lille glas, som passer bedre i størrelsen til deres lille mund end en kop gør.
I hvert fald er det vigtigt at vælge en lille kop/glas som barnet uden problemer svøber læberne omkring, mange børnekopper er så store at det svarer til at vi andre skulle drikke af en skål og det ville vi jo heller ikke gøre. Så det vigtigste er at finde noget som passer til barnet og som føles rart at drikke af.
En tudkop af den gammeldags slags, hvor vandet løber ud af sig selv, når man hælder kan også bruges, hvis man har et barn som gerne vil selv, men som stadig spiller let. De kan fåes med to hanke og man kan derfor lærer barnet at drikke netop ved at holde fast med begge hænder og når barnet mestrer det, kan man tage tudden af og barnet kan drikke af koppen som den er.
En kop/glas bør minde så meget om en rigtig kop/glas som muligt og bør ikke minde om en flaske, - det er vigtigt at barnet lærer at drikke som vi andre drikker :)
Hvis koppen skal erstatte brystet og indgå som en del af natteritualet kan man dog godt tale for at få en "drypfri" kop, hvor hun vil kunne ligge mere ned, når hun drikke af den og skal sutte for at få mælken ud. Men i princippet kan hun jo også sidde med en almindelig tudkop på skødet og få sin godnathistorie - det er en vurderings sag.
Håber dette besvarer dit spørgsmål. Fortsat held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske