Brev:
Ammer jeg for meget?
28. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Ammer jeg for meget?
Hej Helen
Jeg er lidt nervøs for om min datter på 8 mdr. ammes for meget og ikke får tilstrækkelig varieret kost.
Min datter vil ikke have frugt. De dage det forsøges kaster hun op. Du spurgte hvilke slags jeg havde forsøgt, og sagde at det var usandsynligt, at det var al slags frugt hun ikke hun tåle. Der er forsøgt med grød med mange slags frugt, hun vil ikke have noget af det overhovedet! Jeg har forsøgt med jordbær, hindbær, mango, ananas, melon, vindruer, æble, pære, banan, papaya, kiwi -og sikkert flere jeg ikke kan huske...
Jeg er begyndt at øve med enten youghurtgrød m. frugt eller en most banan/frisk banan i hånden. Men interessen er ikke stor. Det er dog ikke kommet op igen.
Dagsplan:
6: ammes
7: vågner
7.30-8: havregrød, vand af kop, lidt over 1 dl.
9.45:ammes og puttes, sover til kl. ca. 11.20
12: grøntsagsmos med kød på glas, rugbrød med fiskepålæg, ost eller kødpålæg, noget at bide i, lidt over ½ glas + 5-10 hapsere.
14: ammes og puttes, sover til ca. 15.30
16: most gulerod, bolle, forsøg med frugt, grøntsagsgrød el. yoghurtgrød, spiser ok -men ikke voldsomt meget.
kl. 17.30-18 vores aftensmad i bidder. Spiser nogle gange ingenting, andre gange fint. Får altid noget at sidde med selv. Fx. pastaskuer, ½ fiskefrikadelle...
kl. 18-18.30: flerkornsgrød med en most grøntsag, 1½ dl.
19.45 flaske, ca. 50 ml. Har før drukket 130-150 ml. 23: ammes når jeg går i seng, spiser godt.
3: ammes
Jeg har aldrig ammet hende ved sengetid, da jeg ikke har haft nok mælk om aftenen. Har forsøgt nogle gange efter hendes indtag i flasken blev reduceret, men der kommer ikke noget mælk/hun har ikke lyst. Hun bidder mig oftest, men kan ikke vurdere, om det er fordi hun ikke gider, eller der simpelthen ikke er noget mælk til hende...
Problemet med grøntsagsmos m. kød er, at hun ofte ikke vil have det jeg selv laver... Og samtidig vil hun kun have få slags af dem man køber, de er helt uden stykker og hedder fra 6 mdr. Når jeg giver hende mad i bidder (vores aftensmad, rugbrød, bolle), har hun ingen problemer med at tygge og sluge... Så forstår det egentlig ikke. Jeg har overvejet at tilsætte fx. kogte ærter, majs, brocoli m.m, så hun på den måde oplever mosen hun godt kan li, men nu med stykker i...
Føler jeg ammer en del om natten, men man skal også medtænke at flasken hun får ikke svarer til et reelt måltid.
Er planen alderssvarende, eller kan/burde den ændres??
Venlig hilsen
Nina