Brev:
Madplan og mælk om natten
28. maj 2010
Alder:
6 mdr.
Madplan og mælk om natten
Kære Helen
Min datter er nu fyldt 6 måneder og jeg kunne godt tænke mig hvis du ville lave en madplan ud fra nedenstående dagsrytme:
07.00-07.30: Står op og pusler og hygger.
09.00-09.30: Ammes og lægges til lur.
11.00-12.00: Grød med en smule frugtmos som topping, vand af kop, ca. ½ time efter ammes hun.
14.30-15.00: Ammes og lægges til lur.
Når hun vågner ammes hun.
18.00-19.00: Grøntsagsmos og vand af kop.
Måske en lille lur på 20-30 min derefter, men det er absolut ikke hver dag.
Herefter ammes hun ca. 2 gange inden hun puttes kl. ca. 22.30. Planen om at putte hende kl. 19.30-20.00 er udelukket, hun er en selvskabsabe, så det går bare slet ikke:-)
Fra kl. 22.30 og 03.30 er hun vågen ca. 4 gange. Så lægges hun over i vores seng og så sover vi til 07.00-07.30. Hun ammes 2 gange (meget kort) og 1 gang kl. ca. 06.00 (liggende i sengen hvor jeg faktisk kan sove alligevel). Som du kan se er hun en rigtig natterøver og jeg håber det er noget der går over med tiden, specielt med tanke på når jeg starter på arbejde til september.
Jeg tror (og jeg ved godt det måske lyder lidt dovent) jeg bærer over med nætterne fordi hun er så glad og dejlig om dagen, men selvfølgelig ville jeg ønske hun ville sove i stedet for alle de opvågninger, de er da hårde, det må jeg indrømme:-) Hun er en lille bandit om natten der har lyst på livet og suger ALTING til sig om dagen, intet overses:-)
Mine spørgsmål er så:
1. Jeg ved du anbefaler at børn på 6 måneder ikke skal ammes mere om natten, men har nogle børn på 6 måneder behov for mælk om natten? Hvis ikke, hvordan vænner jeg hende af med amningen om natten, skal jeg tage en "kold tyrker" og vugge og trøste hende indtil hun ikke mere vil have mælk eller?
2. Hvor mange gange om dagen (ud fra ovenstående dagsplan) og hvor meget (antal dl) fast føde skal hun have af gangen? det skal lige siges at det går super godt med skemaden:-))
3. Hvor store og hvor mange klumper må der være i mosen, hvis der overhovedet må være nogle?
4. Det generer ikke os, men er det ok hun først puttes kl. 22.30 eller skal børn på 6 måneder sove før (jeg kan ikke lige se hvordan jeg skal gøre det anderledes når hun ikke vil sove før, men hvis du har nogle forslag er de jo mere end velkomne)?
Tusinde tak Helen som altid, du er fantastisk.
Kærlig hilsen
Maibrit