Brev:
Op til 12 opvågninger om natten
28. maj 2010
Alder:
6 mdr.
Op til 12 opvågninger om natten
Hej Helen.
Ja som så mange andre med små børn er søvn et problem ved os..eller rettere mangel på samme.
Vi fik i november 2009 en dejlig søn (vores første). Han har fra starten været urolig og ked og sundhedsplejersken og lægen nævnte kolik. Vi konsulterede kiropraktor og havde forløb der grundet lidt stivhed i ryg/nakke. Da han var 3 mdr blev det bedre med gråden, mens hans urolige nætter fortsatte. Lige siden start har han haft problemer med at sove længere stræk. Han har aldrig sovet igennem og han kun én gang sovet et langt stræk på 4 timer om natten. Han er nu 6,5 mdr og mors opstart på arbejde er om blot 2 mdr. Her vil far så komme hjem og gå i en måned inden han skal starte i dagpleje.
Min søn er blevet ammet og bliver det fortsat. Vi startede op med grød/mos da han var 5 mdr og 1 uge.
Vores rytme ser nogenlunde sådan ud...(det er ca tidspunkter da vores dage kan være meget forskellige.)
ca 19-20: Går i soveværelset (han sover i vores soveværelse i egen seng indtil jeg "giver op" og han kommer over i min seng. Min regel er at det først må ske efter kl. 3.. men kan ikke altid overholdes) når han virker træt. Her ammes han gerne af begge bryster og puttes i egen seng. Han er nogle gange næsten faldet i søvn ved brystet og kan måske sove videre i sengen uden at vågne og blive ked (ikke ret tit), andre gange er han umiddelbart vågnet op igen og ligger og triller rundt og leger i sengen indtil han bliver utilfreds og ked.
Jeg bliver ved ham men det ender med at han må tages op flere gange for at trøste og til sidst typisk tilbydes bryst igen hvor han så kan falde i søvn. Dette senarie kan tage alt fra 1-2 timer. Jeg har gennem 4 mdr kørt den samme genkendelige putterutine med næsten mørkt soveværelse, samme sted jeg ammer, samme sang jeg nynner, kærtegn osv.
ca 21: Når han så er faldet i søvn vågner ham typisk 1 time efter og græder. Hvis jeg er heldig kan jeg nøjes med at tage ham op og trøste og ligge ham ned hvor han så sover videre. Andre gange må han tilbydes brystet.
ca 22.30: vågner efter at have sovet ca en times tid og så er det det samme igen. Her vil jeg typisk selv gå i seng når jeg har fået ham til at sove.
ca 00.30 efter at han har sovet måske 2 timer vågner han igen ked og må trøstes/ammes.
ca 01.00-02.30: vågner igen et sted mellem 1-2 timer ( eller måske kun halv time) efter og er igen ked og må trøstes. Her vil det typisk ende med at han tilbydes amning ved mig i min seng, hvor vi "sover" resten af natten.
Her ammes han også med et par timers mellemrum.
ca. 6.30-7.00: Her kan han igen ammes og muligvis sove lidt videre.
ca 8.00/8.30: Står op.
ca 9.30: Han får morgenmad 1-1,5 time efter han er vågnet f.eks. havregrød med frugtmos, men typisk spiser han ikke rigtig noget. Hvis jeg er heldig spiser han 4 skefulde. Tilbydes bryst efterfølgende.
ca 10/11: Leger indtil han virker træt og tilbydes igen bryst inden han skal sove sin lur i barnevognen (typisk 2-2,5 timer efter han er stået op). Nogle dage er han ok let at putte og falder i søvn af sig selv i barnevognen, andre dage kræver det flere forsøg (han ligger og græder og må tages op igen, for lidt efter at prøve igen.) Når først han sover, er han ok rolig og kan sove ca 2 timer.
ca 12.30/13.30: Når han vågner tilbydes han frokost ca 30 min efter han er vågnet. Her får han majsgrød med frugt. Han spiser typisk ikke ret meget, måske 2-5 skefulde. Får tilbudt brystet efterfølgende.
ca 15.00: Virker igen klar til at sove 2-3 timer efter han er vågnet og tilbydes brystet igen umiddelbart inden han skal sove. Her er scenariet det samme. nogle gange er han let at putte andre gange ikke. Når han først er faldet i søvn kan han sove ca 1,5 time.
ca 16.30 Han tilbydes måske brystet når han vågner, alt efter tidspunktet og hvor tæt det er på aftensmaden.
ca 17.30/18.00 Aftensmad hvor han pt får risgrød med grøntsager og frugt til. Nogle gange spiser han ok (0,5-1 dl), men typisk er det nærmere 0-0,5 dl han spiser). Han får vand af kop til måltiderne og tilbydes indimellem også gulerod eller æble af sutte på.
Efter aftensmaden pusles han og kommer i nattøjet. Vi leger og hygger resten af aftenen indtil han skal sove.
Han har aldrig villet have sut og har kun en enkel gang villet tage sutteflaske med udmalket mælk. Jeg prøvede forleden med en flaske erstatning da han vågnede efter at være blevet puttet til natten, men denne nægtede han.
Han er en glad og tilfreds dreng når det ikke lige handler om putning/søvn.
Jeg har en forestilling om at min søns og mit bånd er blevet ekstra stærkt efter hans lidt trælse start på livet med gråd og manglende søvn (flere nætter sov han i mine arme hele natten da det var eneste mulighed for nogenlunde ro), og måske kan han have det svært med den adskillelse. Men det undrer mig at det nogle gange er nemt at putte ham om dagen. Har også tænkt om han har brug for brystet for at kunne sove. Men det er ikke altid han får brystet umiddelbart inden han skal sove om dagen, ej heller de dage han er let at putte....
Jeg synes jeg har prøvet at gøre putningen hyggelig og benytte det samme genkendelige ritual aften for aften. Jeg har prøvet om han vil tage en bamse eller stofble til sig som søvnassosiation, men dette synes jeg kun har ringe effekt.
Så alt i alt har vi nætter med ml 6-12 opvågninger (der ikke bare kan klares med ord eller en trøstende hånd) og en lidt træg fremgang med skemaden synes jeg (eller har jeg bare urealistiske forventninger om hvor hurtigt de tager maden til sig).
Jeg ved at det med maden kan hænge sammen med hans spisning om natten, men jeg synes bare det er det samme om han om natten har spist ofte eller lidt.
Jeg har tænkt om jeg mon har mælk nok, men idet jeg kan tilbyde ham brystet om dagen og han ikke spiser trods der er mælk så må han jo få hvad han skal have. Det er ikke så nemt at sige hvor meget mælk/væske han får i døgnet da han kun får bryst (og lidt vand af kop). Men han spiser ok af brystet både om dagen, aftenen og natten.
Jeg har overvejet om en løsning kunne være at vække ham på bestemt tidspunkt om morgenen så hans dagsrytme bliver rimelig ens. Men grundet de mange opvågninger og dermed forstyrrede søvn for hans vedkommende så er jeg lidt imod at skulle vække ham når han endelig sover.
Jeg har læst din bog, og den skal du have stor ros for. Jeg synes den indeholder relevante emner og den er nem at læse og overskue, selv for en meget træt mor. Jeg har prøvet dine forslag fra bogen af i praksis (søvnassosiationer f.eks., tage ham med ned igen hvis han pludselig ikke er træt mere...) men synes bare ikke rigtig der er den store effekt af det i vores tilfælde. Jeg er efterhånden også der hvor jeg har svært ved at overskue næste skridt og hvordan jeg kommer videre herfra. Synes jeg har prøvet så meget.
Så nu skriver jeg vores historie til dig i håb om at jeg kan få styr på min søvns rytme og mange opvågninger om natten.
Jeg må indrømme at arbejdsopstart om 2 mdr virker meget uoverskueligt.
Puh det var en lang smøre og måske lidt usammenhængende.
Håber det trods alt giver mening og er til at forstå.
Jeg ser spændt frem til at høre fra dig.