Svar: Er hans hverdag ok?
28. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Helle
Det lyder som en stor og dejlig dreng du har dig der og han lyder til at trives :)
Nu hvor han er 8 måneder, så kunne jeg rigtig godt tænke mig at han fik mere rigtig mad. Altså meget mere kød, fisk, grøntsager, sovs, rugbrød osv. både til frokost og også om aftenen. Han skal have mad med bid i og mad der smager af noget, meget mere af det man kan kalde for familiemad, altså mad der tager udgangspunkt i mad som I også spiser.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og dagen begynder
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Sover formiddagslur ligesom nu, ca 1½ time skal ikke have mælk først.
Formiddag 10-10.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
I kører tur i barnevognen som I plejer og han skal ikke have mælk om formiddagen.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, tun, rognguf eller lignende. Suppleres med godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, en kartoffelbåd eller lignende og suppleres derudover med grøntsagsmos med kød eller fisk, det må gerne være mos fra glas, svarende til alderen 8-9 måneder eller rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. 13.30-14 som nu
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, tilbydes også en lille portion tykmælk med revne æbler, banan eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, mad som I andre spiser, det kan være risretter, pastaretter - han må gerne få pasta med kødsovs, eller lasagne, det kan være frikadeller af kød eller fisk, det kan være boller i karry, laks fra ovnen, rødspættefilet - hvad I nu kan finde på af børnevenlige retter. Der skal både være med i stykker og mos - kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker.
Flaske og puttes til natten kl. 19.30 som nu
Som I kan se skal der meget mere rigtig mad, mad med smag og bid ind i planen og det er vigtigt at han får kød, fisk og grøntsager både til frokost og om aftenen.
Frugt gives som mellemmåltid sammen med brød og også lidt surmælksprodukt kan han begynde at få om eftermiddagen. Frugt er alle slags frugt - også bær er godt. Du kan give melon, pære, blomme, fersken, appelsin, nektariner, abrikoser, kiwi, jordbær, hindbær eller hvad du nu kan få i butikkerne.
Du skriver at han sidder i kravlegård, sidder i sin skråstol og også stables op med puder for at sidde. Det er meget vigtigt at I nu lærer jeres dreng at sidde selv. Han skal sidde i høj stol til alle måltider han får og han skal sidde i stolen selv, uden at blive holdt af puder.
Hvis han har siddet meget i skråstol, så vil han have styrket sine mavemuskler i stedet for sine rygmuskler og så er det derfor han ikke er i stand til at sidde selv. Derfor er det vigtigt at I nu får ham ud af skråstolen og lægger ham på maven. Det er i maveliggende stilling at han får styrke i nakke og ryg til at kunne sidde og det er også i maveliggende stilling at han begynder at krybe og kravle og det skal han nu.
Så ud af skråstol og kravlegård og på maven dagligt, flere gange om dagen - gør det til en vane at hver gang i lægger ham fra jer, så starter I med at lægge ham på maven.
Sæt jer med ham på gulvet og lad ham sidde selv imellem jeres ben, så han der får øvet sin balance og øver at sidde, bøj hans ben, for at hjælpe ham til netop at holde balancen :)
Så meget mere udfordring motorisk og også madmæssigt skal I igang med - rigtig meget held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske