Brev:
Svært ved at falde til ro og falde i søvn
26. maj 2010
Alder:
11 mdr.
Svært ved at falde til ro og falde i søvn
Hej Helen
Vores søn på 11 måneder har utrolig svært ved at falde til ro og falde i søvn. Han har haft det sådan siden han kom til verden.
Når han skal puttes, går han mildes talt i selvsving. Han kører i et tempo så højt, at han er umulig at få til at falde til ro. Vi er meget opmærksomme på, at han/vi ikke leger vildt en times tid før han skal sove. Inden han bliver puttet om aftenen sætter vi det samme stille musik på, og danser stille og roligt for at få ham til at slappe lidt af inden han skal i seng. Men så snart vi kommer ind i soveværelset bliver han helt vild. Han griner og græder samtidigt, hopper rundt og vrider sig når han skal ha ble og natdragt på.
Når han bliver lagt i sin seng, græder han og rejser sig op. Jeg ligger han stille ned igen og siger godnat, tager hans hånd eller stryger hans kind og synger. Men han fortsætter og hans gråd bliver meget voldsom og krampagtig. Så tager jeg ham op og forsøger at trøste ham, men han slår mig i hovedet og skubber med sine ben for at komme bagud og væk. Så må jeg svinge ham i mine arme og hoppe for at han kan falde til ro og måske falde i søvn. Ellers prøver jeg at amme ham eller tage ham med ind i stuen igen og prøve senere. Det tager ca. to timer at få ham til at sove og han græder det meste af tiden:(
På en almindelig dag vågner han ved halv seks seks tiden, får havregrød med frugt til morgenmad.
Så leger jeg med ham lidt skiftevis med at jeg ordner vasketøj, pakker madpakke osv. Han er go til at lege selv og kommer hen til mig eller klynker lidt hvis han har brug for mig. To til to en halv time senere tilbyder jeg ham rugbrød med pålæg og frugt.
Nogen gange virker han træt efter nogle timer, men hvis jeg forsøger at putte ham, bliver han rasende. Ind imellem lykkedes det mig at få ham til at falde i søvn om formiddagen, og så sover han ca.fra 10 til 30min.
Ellers går vi i legestue, på legeplads, mødes med legekammeraterne fra mødregruppen eller leger med bold i parken. Når så han har været vågen fire fem timer, kan jeg tit få ham til at falde i søvn i hans bæresele på min mave mens vi går, jeg ligger ham så i barnevognen og der sover han fra 30min. til en lille time.
Til frokost spiser han rugbrød med pålæg og noget fra aftensmaden dagen før. Når det er godt vejr spiser vi ude til frokost.
Vi handler, og går hjem og leger. Når han har været vågen tre timers tid forsøger jeg at putte ham, men han vil ikke sove uanset hvad jeg gør, han græder og græder.
Så kommer han op igen, og vi laver aftensmad og han når tit ikke at spise sammen med os fordi han er så overtræt at vi giver ham mad før vi skal spise (ca. ved seks tiden), der får han grøntsagsmos med det vi skal ha at spise. Derefter forsøger vi igen at putte ham.
Han er simpelthen så træt i løbet af dagen i timerne op til at han sover. Han klynker, græder vil ikke rigtig noget, gnider sig i øjnene kaster sig rundt i sin barnevogn eller i mine arme, men sove det gør han ikke før han har grædt i timevis.
Om natten vågner han en til tre gange, så giver jeg ham sutten, og sidst på natten ammer jeg ham. Han vågner tit mellem to og fire fordi han ligger så uroligt, han kravler i søvne og kaster sig rundt og til sidst vågner han. Så er han vågen ca. en til to timer hvorefter jeg kan få ham til ro igen. Men hvis han har været vågen fra tre til fem, vågner han stadig klokken seks og vil tit ikke sove lur om formiddagen.
Jeg tænker om du ved hvem vi kan henvende os til, jeg har søgt på nettet og talt med vores læge, men på nettet finder jeg ikke noget og min læge kan ikke hjælpe.
Jeg håber du kan hjælpe os
Venlig hilsen
den lille familie