Svar: Søvnproblemer - 2 år, 3 mdr.
26. maj 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Tine
Dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage :)
Det er rigtig dejligt at du er opmærksom på at din dreng skal være tryg og forbinde det at sove med noget dejlig og rart. Men spørgsmålet er om ikke han atter skal lære at sove i sin egen seng igen - det lyder jo som om at han det er blevet lidt for hyggeligt, når han skal puttes, faktisk så hyggeligt at han ikke har lyst til at sove og det dur jo ikke ...
For selvfølgelig skal han være tryg og forbinde det at sove med noget godt, noget han kan se frem til, men det betyder ikke at du skal sidde/ligge hos ham i halve til hele timer.
I skal naturligvis sikre jer at han ikke puttes for tidligt. Det kan godt være at kl. 19 er for tidlig en puttetid, det kommer an på hvor tidligt i står op og hvor sen en middagslur han tager. En middagslur på 1½ time lyder meget fint, men stadig er hans rette puttetidspunkt om aftenen måske først kl. 20 ...
Børn i jeres drengs alder vil ofte være bange for mørke og det er vigtigt med en lille natlampe, så han kan orientere sig. Det er også vigtigt at døren til værelset står åben, så han kan høre at han ikke er alene og ved at I er der og føler sig tryg ved det.
Han skal puttes som han plejer, ved at du er der, sidder hos ham, taler lidt om dagen, læser en godnathistorie osv. hvad du nu plejer at gøre, så han mærker at du er der for ham, hjælpes med at geare ned og sige farvel til dagen og når du så har læst og sunget lidt, hvad du nu synes er rimeligt, så må du vurdere om du skal blive sidden og holde lidt i hånd eller om du er nødt til at gå.
Hvis han lægger sig til at sove i løbet af 15 minutter mod at du sidder der, så er det super fint og godt. Men hvis han begynder at hoppe rundt i sin seng, søger underholdning, laver sjov og ballade, så er du nødt til at gå. Ikke skælde ud, men signalere at det altså ikke er legetid nu, men sovetid. Vælger du at gå, afhænger det igen af hvordan han reagerer. Hvis han rejser sig og bliver ulykkelig, strækker armene op mod dig "gå ikke fra mig" osv. så skal du naturligvis blive hos ham, berolige og betrygge, men holde fast i at det er sovetid nu osv. Hvis han accepterer at det er okay at ligge lidt, så går du frem og tilbage, med korte intervaller, gerne med noget praktisk som "jeg henter noget vasketøj, så kommer jeg igen" så du har et formål med at gå frem og tilbage, andet end formålet "du skal sove nu!" for ingen kan sove på kommando.
Og så er der også den mulighed at du viser ham at du stadig er der, at du ikke går fra ham men i stedet stiller du dig i nærheden og laver noget praktisk. Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig.
Du skal altså stille dig på hans værelse eller lige udenfor i gangen, hvor han kan se og høre dig - så du ikke går fra ham, så du er der, men så han samtidig lærer at ligge trygt og roligt i sin seng, fordi det er det han skal nu. Samtidig med at du stryger tøj, lægger tøj sammen eller hvad du nu laver, så skal du berolige ham og betrygge ham verbalt og fortælle hvad du vil have ham til ”jeg er lige her, læg du dig bare ned ned”, "Mor passer på dig, jeg står lige og ordner tøj, jeg er her, læg du dig bare og hvil dig lidt" osv.
Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender et signal til barnet om at man ikke bare sidder og venter på at det skal sove. Barnet kan spørge ”er du der?” og man kan svare igen ”ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove”.
Og på den måde lærer han på en tryg og rolig måde at sove i sin seng :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske