Svar: Vores datter vil ikke spise nok
26. maj 2010
Alder:
4 mdr.
Kære T.
Tak for dit brev :)
Det er dybt frustrerende at have et barn som ikke spiser nok og især, når hun ikke tager nok på og skal kontrolvejes. Det ligger naturligvis et pres på jer forældre, for spise det skal hun jo for at trives og jeg kan godt forstå I synes det er svært.
Det er meget vigtigt at hun ikke presses og samtidig også vigtigt at hun nødes for naturligvis at finde ud af, at hun rent faktisk er sulten og måske derfor alligevel tager lidt fra. Men I skriver at hun ofte kun er vågen en time af gangen og I skriver også at hun ofte får flasken mere eller mindre halv sovende og jeg tænker umiddelbart, at det lyder lidt som om at I er kommet ind i en rytme, hvor hun slatspiser og slatsover lidt hele tiden og hvor flasken bruges til at lulle hende til ro og jeg synes faktisk at I nu skal begynde at ændre taktik.
Det er rigtigt at hun skal have sine 6 flasker i døgnet og det er super fint at I derudover også er begyndt med skemad, for at sikre hende lidt ekstra energi den vej. Sammen med sin skemad skal hun også have vand af kop og det er helt fint at hun spiser mellem 5-15 skefulde, mere behøver hun ikke - lidt har også ret og så har det at hun får skemad også stor betydning for hendes rytme.
For det er nemlig vigtigt at I nu begynder at lade hende være vågen i længere tid. I skal arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt og hvor hun stadig som nu får mælk når hun puttes og fred med at hun spiser det meste halvt sovende, det betyder mindre lige nu. Men hendes vågentid skal være længerevarende og hun skal aktiveres rigtig meget, når hun er vågen. Hun skal ikke længere ses som et spædbarn der skal skærmes, men i stedet som en aktiv lille pige, der skal stimuleres både fysisk og mentalt.
Det er vigtigt at hun bruger sig selv motorisk, triller, cykle med hendes ben, lade hende stå på jeres lår, vugge hende, hoppe med hende, kilde hende så hun klukler osv. lige som hun skal pludres med, synges for, syng sange med fagter som hun kan følge og fascineres af osv. Det er vigtigt at vågen tid er aktiv tid, både for at give hende en fornemmelse for hvad det vil sige at være aktiv og træt og have brug for at sove, men også for at give hende en fornemmelse for, hvad det vil sige at være sulten eller mæt. For lig enu lyder det ikke som om at hun helt har den fornemmelse og det er I nødt til at hjælpe hende med, netop ved at have en nogenlunde fast dagsplan.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede eller quinoa, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. ca 13
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sover dagens 3 lur, som ofte er en kort lur
Aften 18-18.30: Tilbydes igen lidt grød eller I kan forsøge med lidt gulerodsmos evt. med lidt kartoffel, vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl. ca 20
Sen aften 24: Flaske
Sover måske uden mælk om natten eller har måske brug for en flaske kl. 03 og det er også helt fint og alderssvarende helt normalt :)
Nogle børn er så meget på, at de har svært ved at koncentrere sig om flasken, når de skal spise og her hjælper det at lade dem spise i barnevognen eller i sengen. Liften skal hun ud af nu - hun er for stor/gammel til at ligge i liften - netop igen, det er vigtigt at hun nu begynder at bruge sig selv motorisk, triller omkring osv. og det er der ikke plads til i liften ... så den skal I sandsynligvis stille og roligt væk fra og i stedet skal hun lære at sove på lidt større plads :)
Så mere fokus på vågentid som aktiv tid og ikke lulle hende i søvn efter kun 1 times vågenhed. Hun må meget gerne være vågen i længere tid og det er vigtigt at hun nu får lov til det og at I gør en indsats for at give hende mælk hver 3-4 time og så lidt skemad ind imellem - planen for dagen skulle gerne vise jer hvordan og lidt faste tider at holde sig til:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske