Brev:
Vores datter vil ikke spise nok
26. maj 2010
Alder:
4 mdr.
Vores datter vil ikke spise nok
Kære Helen
Jeg har en datter på lidt over 4 mdr. som vi har svært ved at få til at spise og som heller ikke spiser nok, når hun først kommer i gang. Det startede for 3 mdr. siden ca., og var i forbindelse med at jeg ikke kunne amme længere. Det stoppede jeg med efter halvanden måned.
Hun vejer 5700 og vejede 3100 ved fødslen. Sidst sundhedsplejersken var her, var vægtkurven nedadgående og vi skal nu til kontrolvejning med hende.
Når hun skal have noget at spise, vil hun sidde hos os og drikke 30-50 ml, men så vil hun ned og ligge i hendes lift. Her skal vi putte hende og lulle hende til ro - hun skal nærmest sove - og så vil hun tage resten op til 100 ml over flere omgange, hvor vi skal lulle hende til ro. Når hun sover vågner hun nogle gange og drikker en smule igen, men ikke meget. Hun spiser ca. 7 gange om dagen.
Vi er begyndt at give hende grød for at øge hendes vægt. Her spiser hun mellem 5-15 skefulde, men de sidste dage mere 5 skefulde.
Hun er en pige, der er meget på, og er meget observerende og hun bliver hurtigt overtræt, så vi forsøger at have en rutine, hvor hun kun er vågen en time af gangen. Det gør spiseprocessen lidt nemmere, men hun spiser stadig ikke nok.
Vi får at vide alle steder, at hun er lille og tynd, hvilket er begyndt at stresse os. Jeg er selv bange for at komme ind i en ond cirkel, hvor jeg tilbyder hende mad for meget og for insisterende fordi jeg så gerne vil have hende til at tage på, men jeg forsøger virkelig at være opmærksom på det.
Så jeg vil høre, hvad du tænker kan være grunden til det samt hvad man kan gøre?
Derudover om det er normalt, at hun ofte vil ligge i hendes lift og drikke det. Jeg har været bekymret for, om det er fordi hun ikke føler sig tryg hos mig, men hun vil gerne være hos mig ellers og virker generelt som en glad og harmonisk baby.
Jeg håber meget du kan hjælpe
Mange hilsner
T.