Svar: Ar i panden - opheling
26. maj 2010
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Nogle gange får de skrammer de små - også selvom vi synes at vi er meget opmærksomme og din dreng vil sandsynligvis have et ar i meget lang tid, men det vil blive mindre og mindre synligt.
I starten vil det være en rød streg, det ændrer sig så og bliver en hvid streg og i takt med at han bliver ældre, får sol i ansigtet når han leger ud, spiller bold osv. ja så forsvinder arret mere og mere og vil sandsynligvis kun lige kunne anes for dem der ved at det er der .. Du skal altså ikke være bange for at folk i årene frem vil kigge, pege og sige "hvordan har du dog fået det?" :)
Hans hud heler meget fint og hurtigt fordi han ikke er ældre end han er og du behøver ikke smøre med E-vitamin. Det er fint at du har forsøgt at behandle det og det er også rigtigt at E-vitamin fremmer sårheling, men nu hvor såret har lukket sig og den røde streg er der, så er det super bare at lade såret hele færdigt af sig selv. Lad huden få luft og giv ham så solcreme i ansigtet og også hen over arret når I skal ud i solen, lad ham også bruge en bøllehat der skygger lidt ned i panden.
E-vitamin findes især i vegetabilske olier som f.eks. olivenolie og vindruekerneolie, margarine, minarine, makrel, sild, grønkål, bælgfrugter, æg, havregryn, groft brød, nødder og torskerogn.
Mangel på E-vitamin ses sjældent og det anbefales normalt ikke at give børn kost med speciel fokus på E-vitamin, - heller ikke selvom de kan komme til skade og få sår og rifter :) Der mangler dokumentation for en positiv sundhedsmæssig
effekt af store doser vitamin E som tilskud og man ved heller ikke om det kan have bivirkninger.
Mit bedste råd til dig er at du giver din dreng almindelig sund og varieret kost og så er det ikke længere nødvendigt at smøre med E-vitaminsalve.
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske